(Sambung dari Part 2)
A bit of explanation is required I suppose.
Di organisasi tempat penulis bertugas, penulis terlibat dalam perbincangan dengan NGO dan JPJ mengenai standard baru brake pads. Brake pads adalah regulated item dan bukan mudah untuk menepati standards antarabangsa. Penekanan kini adalah untuk mengurangkan punca kemalangan yang berpunca dari penggunaan alat ganti yang tidak menurut spesifikasi. Ada banyak kes kemalangan terjadi sebab pengguna kenderaan awam menggunakan brake pad yang tidak sesuai - kononnya nak bawak laju-laju, tukar aje dengan brake pad sport tanpa mengetahui hakikat bahawa brake pad berfungsi mengikut julat suhu tertentu. Ini hukum alam dalam friction technology. Kalau tak cukup panas - bahaya... anda tak boleh memperlahankan kenderaan atau berhenti dengan selamat..... sebab takde grip langsung. Boleh langgar 3 - 4 lampu merah.........kalau tak aksiden maut... dan silap-silap brake disk anda yang akan 'warp' atau hancur jahanam dahulu sebab tak serasi dengan jenis brake pad. Kenderaan perlumbaan F1 tu lainlah ceritanya.....setiap kali habis perlumbaan depa tak ada masalah dan biasanya tukar aje brake disk baru! Mampukah anda tukar brake disk tiap kali balik kampung???
A bit of explanation is required I suppose.
Di organisasi tempat penulis bertugas, penulis terlibat dalam perbincangan dengan NGO dan JPJ mengenai standard baru brake pads. Brake pads adalah regulated item dan bukan mudah untuk menepati standards antarabangsa. Penekanan kini adalah untuk mengurangkan punca kemalangan yang berpunca dari penggunaan alat ganti yang tidak menurut spesifikasi. Ada banyak kes kemalangan terjadi sebab pengguna kenderaan awam menggunakan brake pad yang tidak sesuai - kononnya nak bawak laju-laju, tukar aje dengan brake pad sport tanpa mengetahui hakikat bahawa brake pad berfungsi mengikut julat suhu tertentu. Ini hukum alam dalam friction technology. Kalau tak cukup panas - bahaya... anda tak boleh memperlahankan kenderaan atau berhenti dengan selamat..... sebab takde grip langsung. Boleh langgar 3 - 4 lampu merah.........kalau tak aksiden maut... dan silap-silap brake disk anda yang akan 'warp' atau hancur jahanam dahulu sebab tak serasi dengan jenis brake pad. Kenderaan perlumbaan F1 tu lainlah ceritanya.....setiap kali habis perlumbaan depa tak ada masalah dan biasanya tukar aje brake disk baru! Mampukah anda tukar brake disk tiap kali balik kampung???
Lepas ni jom kita survey harga alat ganti
sebelum servis kenderaan. Elakkan diri dari di TIPU. Semoga anda semua
selamat sampai ke destinasi. Di harapkan pendedahan ini berfaedah kepada anda
dan dicatat sebagai hasanat kepada penulis. Wassalam.
No comments:
Post a Comment