Jumaat, November 28, 2014

Sabah yang murah



Catatan ini adalah berdasarkan kepada pengalaman penulis untuk trip setahun yg lalu. Trip tahun ni sekeluarga akan dipaparkan dilain waktu.

Pastikan anda naik flight yg 0 fare. Yg kita hanya kena bayar tax aje. Takde checkin luggage. Flight balik semenanjung baru beli luggage.

Kalau payah sangat bab teksi dan lebih suka naik kenderaan sendiri, parkir yg dicadangkan – Terminal Bandar Tasik Selatan. Kos sehari hanya RM3 sahaja. Tambang bas ke KLIA2 RM10 seorang dan perjalanan ke KLIA2 mengambil masa 1 jam perjalanan. Pastikan anda dah check in online dan sampai sekurang-kurangnya setengah jam awal. Kengkadang tu dapat SMS dari AA kata flight jadi cepat… kan ke naya tetiba jadi macam tu. Alternatively kalau nak lagi cepat boleh naik ERL. Pantas selesa dan sepantas wang anda terbangnya.

Jangkamasa penerbangan pesawat 2 – 3 jam. Baik order makanan online. Lebih murah. Kalau order masa penerbangan, nasib-nasib kalau ada baki.

Turun flight AA terus ke kaunter imigresyen – chop passport or dapatkan slip masuk Negeri Sabah kalau guna IC.

Keluar dari terminal terus ke Stesyen Bas di luar lapangan terbang  - keluar terminal jalan ke kanan. Less than 30 meters jauhnya dari terminal (sila tanya org).

Tambang ke KK RM1.50 seorang. Basnya mcm bas mini wilayah dulu-dulu.

Kenapa naik bas? sebab bas akan pusing-pusing beberapa kawasan yang ada permandangan yg menarik kalau sewa teksi tak lalu iaitu kawasan Pantai Tanjung Aru (dlm 1 km from lapangan terbang) melalui kawasan pakir yatch dan kawasan hotel mewah. Destinasi kita adalah Terminal Wawasan (terminal sementara baru) betul-betul berhadapan dengan Hotel Promenade. Area Promenade tu dikenali dengan nama Api-Api Centre. Ini sudah kira bagus sebab Terminal Wawasan yang sedang dibangunkan semula agak jauh sikit untuk berjalan kaki.

Takde la jauh mana pun naik bas… sebab jauhnya dlm 7 km aje. Cuma jalan mungkin sesak aja sikit kalau kena waktu puncak. So pada penulis, tak berbaloi langsung naik teksi yg mahal ya amat tu.

Ada juga perkhidmatan shuttle bas disediakan dalam terminal – sorang kena pow RM5-00. Selesa atau tidak, penulis tak tahu sebab tak pernah cuba.

Tempat tinggal yang dicadangkan adalah Apartment Promenade. Kalau kena masa offer, semalam boleh dapat RM70 sebelum tax. Apartmentnya serba lengkap dan boleh masak. Ya memasak!

Kenapa masak sendiri? Datang nak jalan-jalan! Macam ni – harga barang makanan yang siap masak sangat mahal. Dan tak tentu sedap or tak tentu Halal… so tengok betul-betul sikit ya. Or maybe sebab taste penulis dah tahap dewa-dewa sebab manja dan spoilt dengan masakan maid yg bersahabat baik dengan Chef tersohor Negara. Masakan wife pun apa kurangnya… heheheh…

Try terjah pasar ikan KK (walking distance aje)… anda akan geram dengan ikan yang segar, besar dan murah harganya. Belum lagi tengok ketam dan udangnya. Tambah dengan lobsternya…. So percayalah, kalau masak sendiri anda akan berpuas hati – save wang anda untuk perkara lain..... tu yang kena baca terus...

Dekat area Jalan Sinsuran 4 ada kedai Jamilah Jewellery. Jamu mata anda dengan mutiara air tawar dan air masin. Tapi jangan beli dulu. Pastu pi menjelajah Pasar Kraftangan (dulunya dikenali dengan nama Pasar Filifina) tu… bandingkan harganya…yang boleh mencecah ribu riban tu dan sabar …. Sabar… jangan lepas tu patah balik pergi ke Jamilah Jewellery sebab perlu terjah pasar malam dekat kawasan tu juga yg boleh tawar harga.… tapi kalau nak beli jugak, belilah yang mana anda suka. Nak tahu maklumat lanjut boleh PM saya.

Hehehehe…. Ada kisah “Mutiara Terpendam” yang murah meriah lagi asli (supplier kepada Pasar Filifina) yang mana anda boleh pilih mutiara air masin saiz yang anda suka dan buatlah kalung sepanjang mana yang anda mampu, jauh lebih murah. Ada cara juga nak tengok mutiara ni, sebab takde mutiara yang sempurna, kalau ada yg jumpa sempurna bulat cantik semacam tu either kita tak akan mampu beli walau sebijik ataupun manik plastic je tu!

Kita sambung next entry.

Selasa, November 18, 2014

Racun tikus ampuh


Penulis dah cuba petua ni kerana kecewa dengan barisan kucing kampung yang majoritinya pemalas melaksanakan kerja mereka. nak harap pada si Ah Hock seekor tu aje, yang lain datang cuma nak tumpang makan aje....mungkin sebab saiz tikus kawasan ni monster semua, kucing yang ada semua takut.  Kinda missed Nikki and Che Tam, pahlawan bengal yang banyak menabur jasa kepada kami sekeluarga. Mungkin sebab berdarah keturunan pahlawan bengal depa berdua ekor ni macam ni... 

Oh ya petua untuk tikus ni SANGAT effektif. Tak perlu upah pest control untuk tikus. Sila cuba sendiri baru tahu. Sangat Mudah, Murah dan Meriah.

Update 13/02/2015 - setakat ini sudah 15 ekor tikus terkorban setelah menjamah racun buatan sendiri ni. Maid serta anak perempuan penulis sendiri menyaksikan tikus-tikus ini datang dari lorong belakang rumah melarikan potongan ubi dari bekas plastik yang sengaja diletakkan dekat longkang. Setelah beberapa hari berlalu, kelihatan tikus-tikus ini berjalan terhoyong hayang macam mabuk... lalok gamaknya. Setelah beberapa hari, menurut anak penulis, kelihatan seekor tikus yang hanya duduk diam dicelah lubang, tidak lagi cuba melarikan diri dan boleh ditangkap dengan tangan! Menurut orang yang memberikan petua ini kepada penulis, setelah memakan ubi tersebut, tikus akan kehilangan selera makan. Kira macam hisap dadah jugak kot ubi ni... power. Tak perlu engage pest control. Ambo boleh buat belako. Semoga entry blog ini bermanfaat kepada pembaca sekalian.

Ahad, November 16, 2014

Menyerlah Jauh Dari Yang Biasa 2

Alhamdulillah....cabaran tahun lepas berjaya dibuktikan bahawa anda boleh, my dear Husna.
Ini tag team adik dan kakak agaknya



Thanks old buddy Bro Razif Ghazali, yang menyampaikan hadiah. In all for Husna aje 13 hadiah. Last year si kakak sapu Pelajar Mithali, now turn adik dia pulak, kali ni sapu Anugerah Khas Emas. Little Sakinah pun bolot Mumtaz, No 1 untuk kedua-dua penggal persekolahan. Pastikan Sakinah boleh memperolehi apa Uni Jamilah dan Uni Husna laksanakan ya. Masih ada 3 tahun lagi, jangan lengah, mari kita mulakan sekarang.

So sekarang ni menunggu debaran keputusan UPSR pulak... (yg bermasalah dan bocor tu). Jadi tuan puan rakan pengunjung blog ini, sesungguhnya tak rugi kalau kita hantar anak-anak kita ke sekolah aliran agama. Ramai orang berpandangan apa kelas... hanya boleh jadi lebai dan ustazah... Ramai yang menganggap lekeh hantar sekolah begini, tetapi itu semua adalah untuk kebaikan kita dunia akhirat. Kalau bidang akademik, its a red ocean, a real blood bath bagi anda yang pernah membaca buku "Blue Ocean Strategy". Tapi kalau tak setuju dengan pendapat saya pun, tak mengapa, tak jadi masalah.

Related story here

Khamis, November 06, 2014

SENARAI PELAJAR/GURU/ANGGOTA KERJA MRSM JASIN /MRSM TGB YANG TELAH MENINGGAL DUNIA




Lama penulis termenung apabila diberikan tugas untuk mengumpulkan maklumat rakan-rakan ex-MRSM Jasin yang telah pergi mendahului kita. Senarai ini akan digunakan untuk majlis Reunion yang akan diadakan pada 08 November 2014 ini yang mana kami Batch SPM 1988 diberikan penghormatan untuk menjadi tuan rumah. Penulis pun hanyalah bidan terjun yang dilantik menjadi Naib Presiden Majlis Reunion. Dek kesibukan tugas, hanya akhir-akhir ini dapat menghadiri mesyuarat bersama-sama kawan-kawan. Selama ini penulis hanya bergerak menghebahkan maklumat melalui applikasi Facebook dan WhatApps. Tak apalah, tugas ini pun memberikan rasa keinsafan untuk mensyukuri apa yang Allah telah berikan selama ini dan memperkuatkan azam untuk menambah amal bekalan.

Alhamdulillah Sdr Kamal Kassim bersetuju menjadi MC bersama-sama dengan Datin Hajjah Zainuritha Alfa, kalau tak den la jugak kena jadi bidan terjun, sedangkan sedari awal lagi telah dinyatakan bahawa penulis lebih gembira tag team dgn Sdr Izmir Kasim, beramah mesra dengan para tetamu dan guru yang datang dengan lensa kamera!

"Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin".

Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): "Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat); tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: ` Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)".

Surat As-Sajdah12-13

Walau apa pun, hari ini kita masih hidup tinggal di dunia. Entah esok lusa kita akan menurut jejak mereka yang telah pergi buat selama-lamanya. Sudahkah anda mempersiapkan diri anda untuk hari esok? Cukupkah bekalan untuk perjalanan itu? Semoga tulisan yang tak seberapa ini memberikan manfaat kepada rakan-rakan. Sedekahkanlah bacaan Ayat Suci AlQuran kepada muslimin dan muslimat yang ada dalam senarai ini. Mungkin tak lama lagi giliran kita pula!

Bekas Pelajar
  1. Zhaneeta SPM 88
  2. Nurshirwan Ariff SPM 88
  3. Rashidi SPM 88
  4. Noraniza SPM 88
  5. Razali SPM 88
  6. Shuhaimi Mohd Ali
  7. Wan Sulaiman 86
  8. Muhizat 86
  9. Mizan Sulaiman batch 85-89
  10. Adeleen Kasim 90/91
  11. Ahmad Nazrin Abu Kassim 85/89
  12. Amran Abu 81
  13. Mohd Harith Idris 81
  14. Man Effendy 81
  15. Aznan Wahab 81
  16. Mohd Syahmi Jamludin 2004/2005
  17. Hanim Mohd Yasin batch 83/87
  18. Nurmahiza Zainal Abidin 83/87
  19. Ghafran Bachok 83/87
  20. Raja Shahzul Bakri 83/87
  21. Zulkifly Mazlan 83/87
  22. Siti Dalilah batch 90
  23. Mohd Faizal Musa batch 90
  24. Malawati Ross
  25. Natasmi Amri Mohd Nor SPM 90
  26. Maslina Mohd Yatim, SPM 90
  27. Badariah Mahat batch 90
  28. Abdul Sri Koboi SPM 1991 (Sabah)
  29. Dzulkarnain Yusof SPM 1989 (Sarawak)
  30. Khairuddin or kamaruddin (?) batch 82
  31. Haris Fadhilah Abd Rauf (pelajar yg mati lemas di kolam renang TGB)
  32. Azlina Fadzlon 88/89
  33. Saiful Bahari Taib SPM 87
  34. Mani a/l Entri batch spm 85 (Sarawak)
  35. Neny Endriani Hj Bustamal SPM 88 - Isteri penulis, Meninggal Jumaat, 13hb Nov 2015.
    (Amat pilu rasanya untuk update entry blog ini)
  36. Kebi Bibon @ Khairul Bariah
  37. Norsaadah Aminallah.
Guru-Guru dan kakitangan
  1. Ust Fadhil
  2. Cikgu Ibrahim Shah (Guru BM)
  3. Cikgu Hashim (Guru Muzik)
  4. Puan Marshita (Kaunselor Maktab)
  5. Cikgu Hasnah (Guru BM)
  6. Cikgu Adanan @ Dr Adanan (Jasin 92 - 2001)
  7. Hj Ramlan (Guru BI) lemas di Kuala Abang bersama 2 anaknya)
  8. Ust Mat Daud (meninggal di Kota Bharu)
  9. Ust Abd Karim (meninggal semasa kerjakan umrah)
  10. Cikgu Jamil (suami Cikgu Farijah, 2012)
  11. Mr Gunaseelan (Guru Kimia)
  12. Dr. Shariff (Abg Bob) Ex-librarian
  13. Abg Azmi Tompang (kerani kewangan Maktab)
  14. Azman (pekerja lab)
  15. En. Ghani (general worker)
  16. Abg Sanusi (kantin)
(compiled from FB feedback as at 12.42 am 06 November 2014)
#‎ansarajasin2014 and updated only when the writer is emotionally ok. Jika anda telah membaca entry ini, mudah-mudahan terbuka hati juga untuk membaca entry terdahulu di Sini. Semoga bermanfaat untuk anda dan kita semua yang masih hidup dan yang telah pergi.

Isnin, September 22, 2014

Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan 2014

Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan 2014 akan berkuat kuasa pada April Fool's day 2015... beberapa bulan sahaja lagi. Sudahkan anda bersiap sedia?

Seksyen 64 Akta tersebut  menyatakan bahawa ianya tidak terpakai kepada Kerajaan untuk apa-apa pembekalan barang atau perkhidmatan yang dibuat oleh ..
 
(a) Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, melainkan jika diarahkan oleh Menteri dalam perintah yang disiarkan dalam Warta;

(b) mana-mana pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun berkenaan dengan fungsi pengawalseliaan dan penguatkuasaannya

...

Jadi dalam kes di atas, sekiranya Kerajaan yang membekalkan perkhidmatan atau barangan, TIADA GST akan dikenakan. 

Namun, tiada pula saya jumpa pengecualian kepada perkhidmatan dan barangan yang dibekalkan kepada Kerajaan dibawah Akta tersebut... maka sekiranya sebuah syarikat yang didaftar dibawah Akta memberikan perkhidmatan atau membekalkan barangan kepada Kerajaan, bacaan saya, syarikat tersebut, wajib mengutip GST daripada Kerajaan.

Benarkah kenyataan ini?

Isnin, September 15, 2014

Sumbangan untuk majlis Reunion ANSARA Jasin anjuran Batch 88


Hampir setahun telah berlalu dimana penulis dan Tn Hj Edymainoe di jemput naik ke pentas semasa Reunion kesemua Batch bertempat di Kelab Golf DiRaja Shah Alam untuk menerima turun kuasa dari batch 87. Apa daaa... depa kasi turun kuasa pun sangat simbolik - kasi kukur kelapa manual tu... huhuhuhu.....

This is Exhibit A. Defendan Pertama cuma bersalaman, Defendan kedua, Hj Edy yg sebenornya menerima watikah Kukuq Nyiok tu.
 Di harapkan rakan-rakan batch 88 dapat membuat pembayaran sumbangan ikhlas pada kadar segera. Sesungguhnya penulis difahamkan untuk tahun-tahun lalu, setiap batch akan bergilir-gilir untuk memberikan sumbangan untuk menjayakan majlis ini. Maka tibalah giliran batch kita, Batch yang menduduki SPM 1988, tanpa mengira kalian masuk dan belajar di MRSMJ tahun apa sekalipun.

Kalau nak bagi lebih pun tak apa amat dialu-alukan dan lebih memudahkan pihak AJK menguruskan majlis yang akan dilangsungkan tak lama aja lagi. Inilah masalah kami sekarang... penulis nak jadi AJK tukang kutip duit pun mencuri-curi masa... terhad dek kelas mingguan yang penulis ikuti di ITBN demi mengejar cita-cita dan juga beban tugas sebagai penasihat undang-undang syarikat. Time inilah juga penulis terlibat secara langsung dengan projek yang melibatkan kerja-kerja pemantauan take over dan merger anak syarikat yang belum dapat diselesaikan. Sayang, kengkawanku...ada yang dengar bab duit aje, ada yang terus senyap dan tukar topik perbincangan... cabaran camel betul nih...

Percayalah kalian, dibelakang tabir, ada barisan AJK yang telah bermesyuarat beberapa kali untuk mengatur majlis yang terbaik untuk anda semua. Setahu penulis AJK telah berkerja keras dan masing-masing memberikan idea bernas untuk menjadikan perjumpaan kita sesuatu yang bermakna. Kita tidak tahu bila lagi ruang dan kesempatan masa dan juga usia untuk bertemu muka dengan rakan-rakan dan juga guru-guru yang menabur bakti untuk anak bangsa akan berulang.

Marilah kita beramai-ramai memberikan sumbangan seikhlas hati. Sekiranya ada rakan-rakan senior dan junior yang mahu menyumbang atau sponsor kegiatan ini, harap dapat berhubung dengan Pn. Hajjah Zalina 012-2110634. Maklumat lanjut akan dimaklumkan kemudian.

Selasa, September 02, 2014

Merdeka Memancing Trip 2014


Layan rentapan si ikan toman... eh... laut takde si toman... yang ada si tongkol

Tak sabar nak berpijak ke daratan...boleh tergelincir la pulak
Sunset at an undisclosed location

Blue Lagoon wannabe...
Come to papa...

Ikan coral apakenama... khabarnya sodap

Dahsyat juga tarikan (sitongkol) Stonecold ni...
Ini pulak rentapan dari si Kerapu
Sdr KDin tak main ikan kecik-kecik... dia target tenggiri batang je
Tenggiri selamat dinaikkan
Happy faces...
Nampak dasar... bersihnya pulau ini
Stonecold berjaya dijinakkan
Bro... lu jangan tiru wa punya trademark boleh?
sumber gambar dari http://en.wikipedia.org/wiki/Stone_Cold_Steve_Austin

Mizie pun champion juga di bot sebelah
Macam nak bahagi harta pusaka aje..

Blue Lagoon quality
Dah lama penulis tak buat aktiviti snorkeling ni...
The A Team. B Team dah balik dulu.
Kat belakang kami, Ex CEO Proton Dato Syed Zainal enjoying the food

ABC yang best
Bab ni yang menyebabkan tempat makan ni masuk TV
 

Apa macam... biarlah hasil bidikan kamera yang menceritakan segalanya. Ada sesiapa yang berani nak ikut untuk next trip ke lokasi rahsia ini? .... Terima kasih daun keladi kepada organiser, Sdr Azizi Muda, KDin dan kawan-kawan yang lain yang bersusah payah mengajurkan trip ni... memang dah bertahun tak pi memancing. Sangat berpuas hati!!!

Note : the last two photos adalah hasil bidikan camera milik Sdr Hasnul. Shot taken by my wife. Shots straight Out of  Camera (OOC) agak kelam. Penulis dah enhanced sikit gambar asal dan hasilnya quite ok juga for a P&S underwater camera Olympus Tough 820. Settings of the above two shots penulis dah embed kat dalam gambar for evaluation purposes.

Rabu, Ogos 13, 2014

Perlembagaan / Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor


"53. The Executive Council.

(1) His Highness shall appoint a Majlis Mesyuarat Kerajaan to be called in English the State Executive Council.

(2) The State Executive Council shall be appointed as follows, that is to say-

(a) His Highness shall first appoint as Menteri Besar to preside over the State Executive Council, a member of the Legisla­tive Assembly who in His judgment is likely to command the confidence of the majority of thee members of the Assem­bly;

(b) He shall on the advice of the Menteri Besar appoint not more than ten nor less than four other members from among the members of the Legislative Assembly; and

(c) He shall, if the Menteri Besar so advises, appoint a member of the State Executive Council to be the Deputy Menteri Besar who shall assist the Menteri Besar in the exercise of his powers, the performance of his duties and the carrying out of his functions, and on the directions of the Menteri Besar, he shall exercise such powers, perform such duties and carry out such functions of the Menteri Besar, but if an appointment is made while the Legislative Assembly is dis­solved, a person who was a member of the last Legislative Assembly may be appointed but shall not continue to hold office after the first sitting of the next Legislative Assembly, unless he is a member thereof.
(3) Notwithstanding anything in this Article, a person who is a citizen by naturalisation or by registration under Article 17 of the Federal Constitution shall not be appointed a Menteri Besar.
(4) In appointing a Menteri Besar, His Highness may in His discretion dispense with any provision in this Constitution restricting His choice of a Menteri Besar, if in His opinion it is necessary to do so in order to comply with the provisions of this Article.
(5) The State Executive Council shall be collectively respon­sible to the Legislative Assembly.
(6) If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the State Executive Council.
(7) Subject to Clause (6), a member of the State Executive Coun­cil other than the Menteri Besar shall hold office at His Highness's pleasure, but any member of the Council may at any time resign his office.
(8) A member of the State Executive Council shall not engage in any trade, business or profession connected with any subject or department for which he is responsible and shall not, so long as he is engaged in any trade, business or profession take part in any deci­sion of the State Executive Council relating to that trade, business or profession or in any decision likely to affect his pecuniary interests therein.
(9) The Legislature may by law make provision for the remuneration of the members of the State Executive Council".

****

Q: Apakah tafsiran "who in His judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of the Assem­bly"?

Q: Bilakah berlaku atau siapakah yang memutuskan terjadinya keadaan "ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly dalam perenggan (6)"?

Q:  Adakah Sultan mempunyai bidang kuasa untuk menentukan isu tersebut atau ianya sebenarnya merupakan bidang kuasa Legislative Assembly  melalui undi tidak percaya kepada Menteri Besar?

Seingat penulis, sekiranya perkara ini dibawa ke mahkamah...dasar awam memerlukan mahkamah melihat "konvensyen perlembagaan" dalam apa-apa cara untuk melaksanakan prinsip demokrasi dengan membenarkan wakil rakyat membuat keputusan telus dan selepas berlakunya perbahasan.

Apabila Menteri Besar tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti, sebenarnya amat mudah untuk di ketahui rakyat. Anggota Dewan boleh menandatangani Surat Akuan memperjelaskan sama ada anggota dewan masih lagi mempunyai kepercayaan kepada Menteri Besar atau sebaliknya. Malang dalam kes Selangor ini, ..... agak penulis, walaupun Negeri Selangor mempunyai cukup minimum 4 orang ahli Exco mewakili PAS, pembentangan rang undang-undang dijangkakan terjejas. Mahu tak mahu, Menteri Besar perlu mempertimbangkan untuk melepaskan kedudukannya sebelum keadaan menjadi bertambah parah.

Jumaat, Julai 18, 2014

Malaysian Airlines MH17 shot down

Penulis baru sahaja duduk berehat untuk menonton berita tengah malam tadi apabila terbaca paparan bergerak di skrin tv beberapa minit sebelum berita disiarkan - Pesawat MAS dilaporkan hilang di sempadan Rusia. Amat mengejutkan sekali... apabila khabar yang diterima mengatakan ianya ditembak jatuh!

Penulis teringat masa zaman dihantar ke Slim River berkursus bahasa inggeris secara intensif selepas SPM dulu, ada kami belajar mengenai kisah pesawat penumpang Korea Airlines yang ditembak jatuh di Russia dalam tahun 80an dulu dan ketepatan rakaman kotak hitam dan perkataan baru yang dipelajari ketika itu iaitu keupayaannya yang dilaporkan sebagai "unprecedent in its precision". 

Penulis tidak mahu mengulas lebih lanjut.

Patutkah pesawat yang membawa penumpang awam dijadikan sasaran? They never stood a chance at all. Tiada peluang langsung untuk mengelak peluru berpandu darat ke udara yangditembakkan. Penulis berasa amat marah dan sedih. Meh sini penulis kongsikan gambaran bagaimana takutnya rasa dikejar peluru berpandu (dari filem Hollywood yang pernah ditonton beberapa tahun dulu) yang dipaparkan dalam filem Behind Enemy Lines.





Sungguh zalim dan amat pengecut sekali tindakan anda. Kalau pesawat pejuang akan menghadapi masalah untuk mengelak, inikan pula pesawat komersial yang tidak mempunyai apa-apa pertahanan, tiada upaya untuk melawan kerana tidak dapat terbang laju atau melakukan evasive manouveres.

Semoga kesemua mangsa beragama Islam yang terkorban diampuni dan dicucuri rahmat. AlFatihah.

Rabu, Julai 09, 2014

Calvin's end

It seems like ages, since I last touch my Calvin & Hobbes collections.

It brought joy to me, reading all the funny, naughty stuffs and crazy ideas by Calvin - sorta helped me to cheer up while being really lonely in my darkest hours. Now this writer really nailed it. Read about it here.

In the end, the ultimate love is always reflected by giving freely and sharing your best.