Tuesday, April 04, 2023

Akta Tidak Bertulis

Pada zaman Khalifah Umar al-Khattab RA ada "Akta Tidak Bertulis" untuk mengawal khalifah daripada penyelewengan i.e. tidak melaksanakan tanggungjawab/amanah sebagai pemerintah sepenuhnya secara makro dan mikro.

Amirul Mukminin Umar Bin al-Khattab RA, setelah dilantik menjadi khalifah berkata:
مَن رَأَى مِنكُم فِيَّ اعْوِجِاجًا فَلْيُقَوِّمْهُ
"Sesiapa antara kalian yang melihat pada diriku sesuatu penyelewengan, maka hendaklah kamu meluruskannya".

Seorang Arab Badwi dengan lantang menyebut, "Demi Allah s.w.t, wahai ‘Umar! Jika kami dapati kamu melakukan penyelewengan, maka kami akan meluruskan kamu dengan pedang kami yang tajam!"
Saidina 'Umar RA menjawab;
الحَمْدُ لِلهِ الَّذِي جَعَلَ فِي أُمَّةِ مُحَمَّدٍ مَن يُقَوِّمُ عُمَرَ بِسَيْفِهِ
"Alhamdulillah, pujian bagi Allah s.w.t yang menjadikan dari kalangan umat Muhammad mereka yang sanggup meluruskan 'Umar dengan pedangnya".

Back to the present time, mana datangnya hujah yang menyokong, anak-anak tidak boleh ditegur jika buat salah (bukan salah kecil, menyimpang, menyeleweng, songsang, jelas lagho dan tidak beradab) dengan alasan, alah kita dulu masa muda-muda pun asalnya macam tu juga. Nanti dia berubahlah.... katanya.

"kita pun macam tu???". Would the Calipth, Umar Al-Khattab bersetuju dengan pernyataan ini, atau sang Khalifah terkhilaf pada pandangan anda?

No way. Ini dah melampaui batas. Maknanya : anda redha dan membiarkan anak-anak awak berperangai begitu. Yang disalahkan orang yang menegur untuk betulkan keadaan. Tegur bukan sekali dua sahaja, tapi sebenarnya dah banyak kali dan orang yang menegur dilayan macam dinding, tak dihormati dan di "babi"kan. Kadang-kadang sengaja disebut "labi" sedangkan maksud yang nak disampaikan masih "babi". Yang eksyen pandai sikit kecek jepun menggunakan perkataan "baaka" dalam bahasa melayu bermaksud bodoh. Macamlah kita tak pernah menjejakan kaki ke negara jepun!

Maka orang lain kelak akan faham kenapa sesiapa pun yang berhadapan dengan situasi "siri bercakap dengan dinding" (boleh kalah buku Tamar Jalis!) boleh hilang sabar... memang wajiblah kena maki. Cakap baik-baik berulang kali tak jalan. Oh ya... sebenarnya kami pun lagi terkejut tengok budaya maki hamun dalam rumah kome. Ada adengan campak kerusi lagi kat kampung. Arwah parents kami takde pernah buat macam itu & perkataan "babi" juga tak pernah kami budayakan, tak pernah ada dalam kamus harian kami. Anak kome sendiri pun membabikan anda, ke macam mana? Tah cara lain takde dapat results gamaknya...terpaksa maki hamun dulu. Itulah caranya yang anda ditunjukkan kepada kami. Hanya cara ni baru bergerak... anda juga lempang dan sepak terajang anak, siap halau tidur diluar waktu malam! Anda kenal siapa orangnya yang merasa kasihan, tolong bukakan kunci pintu rumah pujuk & bagi depa masuk - orang itu digambarkan kepada orang lain sangat jahat dan zalim.

Teruskan membawang menceritakan kisah sebelah pihak, sisi anda sahajalah yang benar. Sekiranya perkara sebenar terdedah .... Atau memang kome semua tak pernah ada rasa malu?


Dalam hati : amat bersyukur diri ini, adik beradik serta anak-anak kami dari kecil tak dididik atau terbiar macam tu. bawalah ke ceruk dunia paling hujung pun deme akan menimbulkan masalah. Walau dikerat 24 orang lain yang disalahkan. Maka kita berikan kemenangan percuma, tak perlu bergaduh dengan pilihan anda, tak ada paksaan. Automatik kot depa jadi insan terpuji berakhlak mulia dan immediately jadi straight A students?

No comments: