Popular Posts

Saturday, August 13, 2011

Benarkah amalan kita selama ini ikhlas?

Nak cakap amat senang, bila nak buat payah! Itulah jawapanku kepada pertanyaan yang diajukan. Seseorang itu perlu diuji terlebih dahulu, baharulah dia boleh tahu, sama ada dia lulus atau gagal.

Jika amal seseorang itu tidak ikhlas - apakah kesannya? - huh, sia-sia, tak dikira sebagai amal soleh. Habis tu macam mana nak mencapai tahap ikhlas tu, bro? Kita selama ini menyangkakan kita telah menyediakan amalan soleh sebagai bekalan, tetapi apakah kita yakin amalan kita itu diterima atau sebaliknya tertolak dan dicampakkan ke muka kita kembali kerana tiada mempunyai apa-apa nilai!!!

Sedangkan Iblis telah bersumpah dihadapan Allah untuk sedaya upaya memperdayakan anak cucu Adam - yang terselamat hanyalah orang yang Ikhlas. Marilah kita fikirkan dan timbang sendiri, selama aku hidup ini, benar-benarkah amalanku telah ikhlas kerana Allah sepertimana yang kita ikrarkan dalam doa Iftitah yang dibaca dalam Solat. Berapa banyak rakaat solat kita yang tidak khusyuk dan tidak dihadiri hati yang memahami apa yang kita bicarakan di hadapan Allah?

Berapa ramai dermawan hanya pada mata orang sahaja dermawannya sedangkan amalan tersebut tidak dikira disisi Allah kerana ada motif lain, seperti menunjuk-nunjuk, inginkan tawaran Projek, mahukan kenaikan pangkat dan sebagainya. Kalaupun niat dah betul, tapi ada tambahan seperti seseorang berniat puasa ramadan kerana mematuhi suruhan agama, namun dihati kecilnya ada "niat sampingan" oh... aku selama ni susah nak diet, boleh tumpang sekaki ataupun kalau aku berpuasa dapat jimat sikit perbelanjaan.... memang tak salah, tapi kalau ikut apa yang aku belajar, niat sampingan kita akan mengurangkan balasan pahala yang sepatutnya diperolehi.... so SUSAH sebenarnya untuk menjadi hamba Allah yang ikhlas. Kata ustaz, rebutlah peluang doa mustajab dibulan Ramadan ini ketika berbuka atau bersahur - doakan diri kita masing-masing dapat ikhlas dalam apa jua aktiviti yang kita lakukan. Kalau nafsi-nafsi sorang-sorang, mementingkan diri sendiri sedangkan rakan-rakan kita yang lain tak diselamatkan, apakah kita juga akan turut terselamat? Fikir-fikirkanlah.

No comments: