Tuesday, June 18, 2013

Nak paten Asam pedas dan Beca Melaka?

Tergelak besar penulis apabila mendapat khabar kononnya usaha akan dijalankan untuk menpatenkan Asam Pedas Melaka. Ada juga saranan kepada kerajaan negeri Melaka untuk mematenkan juga Beca Melaka, Melaka RiverCruise, Farmosa dan Perkampongan Hang Tuah.
Gamaknya tuan penasihat 15% telah gagal memberikan nasihat yang sebenarnya.

Bukan sesedap oren aje sesuatu benda kita daftarkan dibawah akta paten. Adalah alsyurut yang mesti dipatuhi. Kalau tak penuh alsyurut maka tak sah dan batal pendaftaran paten tersebut. Tak dapatlah paten yang tak cukup syarat itu dikuatkuasakan. Sia-sia aje macam menjaring angin.

Antara syurut asas adalah CIPTAAN yang mahu didaftarkan paten ini must be:
1. New (baru)..
2. involves inventive steps; dan
3. Industrially applicable.

Bab syarat no 1 dah kantoi. Baru bermakna BARU. Kalau pernah dishowcase kepada orang ramai dimana-mana kawasan di dunia ini, pencipta mempunyai grace period selama setahun sahaja dari tarikh showcase/pameran untuk mendaftarkan paten... kalau dah terlepas tempoh ini, bye-bye aje ye...

Cukuplah penulis komen pasal syarat No. 1 aje sebab yang pasti syarat No 2 dan No. 3 bukan sahaja tak lepas... malah tak applicable langsung!

Kalaupun ada keajaiban berlaku yang mustahil berlaku, katakanlah paten benda pelik-pelik dan tak normal ni diluluskan sekalipun, ianya:
  1. tidak dapat menghalang orang lain untuk mempertikaikan paten tersebut dan memfailkan tindakan untuk membatalkan pendaftarannya.
  2. tuan punya paten tu nak mengkomersilkan paten tu macam mana la pulak? Boleh buat duit ke paten macam tu? Punyalah banyak paten diluar sana yang menjadi gajah putih sebab tak dapat dikomersilkan.
  3. harus dingatkan paten law adalah territorial in nature. Kalau tak nak orang tiru paten hangpa kat negara China, kenalah daftar paten di China dan juga menjalankan kuatkuasa paten tersebut. Sama juga keadaannya dinegara lain. Kalau nak Kalau setakat paten di Malaysia, apa barang, jadi jaguh kampung aje. Kalau bagus sangat paten tu, paten lah satu dunia.....
Tapi siapa nak bayar kos pendaftaran paten tu? Ingat murah macam sekupang sedozen ke? Itu baru kos pendaftaran.

Kos penguatkuasaan, nak engage lawyer satu dunia untuk enforce patent tu korang dah kira ke?

Kalaulah penulis jadi tuan penasihat, kita tak payah paten asam pedas ni. Cukup sekadar jadikan trade secret aje. Tak perlu bayar apa-apa pun. Syaratnya ramuan dan cara kita menyediakan resipi tu memang dari dulu lagi rahsia dan kerahsiaan resepi terjaga dari dulu hingga la ni. Macam resepi Coca-cola, tetap rahsia sehingga kini. Pekerja restoran kena sign perjanjian menjaga kerahsiaan dan pemilik rahsia berupaya mengambil tindakan penguatkuasaan kepada sesiapa yang melanggar peraturan kerahsiaan.

Beca Melaka... paten? tak masuk akal. Kalau yang paling hampir pun boleh daftar dibawah Industrial Design Act kalau mematuhi alsyurut..... rasanya dah lapse dah masuk public domain common knowledge. Nak register macam mana lagi?

Rivercruise? Kampung Hang Tuah.... hahaha... mungkin boleh cuba register Trade Mark ajelah... tanda niaga... itupun kalau Pendaftar luluskan dan takde bantahan...

Okaylah kita kasi chance. Sesungguhnya satu dunia ketawakan kita! Patut sangatlah Melaka beratus tahun dijajah.Kesian orang Melaka. Well, let us see... one (1) year from now, adakah "cakap-cakap kosong" ni akan dilaksanakan oleh kerajaan Negeri Melaka. There will be a special blog entry for that, Insya Allah.

No comments: