Friday, January 15, 2010

Karya Pujangga Nusantara

Dibawah ini adalah excerpts dari sebuah karya agung milik seorang Pujangga Nusantara yang disegani ramai. Penulis sendiri dibesarkan dengan membaca banyak karangan Tafsir AlQuran yang dikarang oleh pujangga besar ini. Amat sayang sekali, anak-anak muda kini lebih mengenali penulis dari negara Barat sedangkan di dunia sebelah sini, kita mempunyai penulis yang berkaliber dan tulisan mereka tidak kurang hebatnya. Secara kebetulan juga karya ini mengingatkan penulis blog ini kepada beberapa kes yang pernah dikendalikan beliau saat masih bergelar peguambela dan peguamcara dulu.

Kenalkah anda siapkah Pujangga Nusantara yang dimaksudkan ini? Kalau tak salah penulis blog, situasi drama dalam mahkamah yang disajikan dibawah ini pernah diadaptasikan didalam sebuah filem - pelakon utama dalam filem tersebut kalau tak salah adalah Andy Lau Tat Wah! Tajuk filemnya... penulis blog sudah lupaaaa.... (maklumlah...banyak sangat tengok filem zaman muda-muda dulu) anyway, enjoy the story below. Sekiranya anda mahukan sambungan kisahnya (tak panjang aje lagi) anda boleh emailkan kepada saya - kalau letak semua, ianya bukan lagi satu situasi "fair use".


Ayahanda!


Dengan tiba-tiba sahaja Mahkamah telah menyerahkan suatu perkara sulit supaya anakanda bela. Seorang perempuan lacur telah membunuh lelaki muda dalam satu rumah hina. Sudah empat bulan perempuan itu dalam tahanan dan seminggu lagi kesnya akan dibuka. Keputusan Mahkamah memilih anakanda jadi pembelanya, mesti anakanda terima, pertama sebagai suatu kewajipan dari seorang lepasan sekolah hakim, kedua moga-moga kalau kes ini menang, boleh menjadi tangga bagi kenaikan anakanda, meskipun kemesuman perkara ini kadang-kadang memundurkan hati anakanda untuk membelanya. Tetapi demikianlah kami wahai ayahanda; seorang doktor mesti tahan membedah seorang yang sakit, walaupun penyakit itu penyakit raja singa sekali pun; seorang insinyur (sarjana teknikal) harus menyabung nyawa menyelidiki rimba belukar melihat hasil rimba itu; maka seorang master pun demikian juga, dia mesti membela kebenaran, meringankan hukuman orang yang kena hukuman berat, bahkan mengusahakan supaya seorang yang teraniaya lepas daripada tuduhan.

Ayahandaku,

Sudah beberapa bulan anakanda membuka pejabat, sudah banyak anakanda memberi nasihat kepada orang, terutama berhubung dengan hartabenda, hutang piutang dan lain-lain, tetapi baru sekarang yang permulaan sekali membela seorang yang dituduh membunuh orang lain.

Hebat sekali perkara ini, ayahku! Seketika Mahkamah memutuskan bahawa perempuan itu mesti anakanda bela, anakanda telah pergi ke penjara menemui perempuan lacur itu, menyatakan kepadanya bahawa kesnya anakanda yang akan membelanya. Apabila melihat muka anakanda dia pucat, tak tentu apa yang disebutnya, agaknya lantaran takut hukuman yang sedang mengancam dirinya. Tetapi beberapa saat kemudian dia dapat menenangkan nafasnya lalu anakanda katakan: "Hai perempuan tua, kesmu hampir dibicarakan, Mahkamah telah memutuskan bahawa kes ini akan saya bela. Moga-moga dengan pertolongan saya, dapatlah engkau terlepas daripada tuduhan ini."

Lama perempuan itu termenung, anakanda perhatikan raut mukanya, hairan ayahku! Mengapa manusia dalam sesaat sahaja boleh menjadi orang yang sangat kejam, bertukar tabiatnya menjadi tabiat seekor binatang. Tetapi apabila telah reda nafsunya dan dia sedar, dia tenang kembali. Demikian juga perempuan itu, kalau bukanlah bukti-bukti yang cukup menunjukkan bahawa memang dia seorang pembunuh, tidaklah makan di akal bahawa dia akan sekejam itu. Raut mukanya, meskipun telah berkedut, masih dapat menunjukkan bahawa perempuan itu asal orang baik-baik juga. Dia menekur ke bumi ketika anakanda katakan bahawa kedatangan anakanda hendak menyiapkan pertahanan untuk dirinya.

Setelah beberapa saat kemudian, diangkatnya kepalanya, air matanya mengalir: "Tuan Master," katanya - "Tidak perlu tuan bersusah payah untuk membela saya, kerana saya memang bersalah, memang saya bunuh orang itu, kerana memang dia seorang jahat, yang bermaksud jahat, kepada beberapa orang yang saya cintai!"

Anakanda ingat, bahawa Wirja yang terbunuh itu musuh anakanda, kalau demikian bukan sahaja anakanda yang hendak dibinasakannya, ada pula rupanya orang lain, orang yang dicintai oleh perempuan tua itu. Lalu anakanda tanyakan: "Siapakah orang-orang itu, supaya keterangan bisa dicukupkan di hadapan hakim?"
"Itu tuan Master tidak perlu tahu!"
"Kalau saya tidak tahu, urusan di muka hakim men¬jadi sulit, "jawab anakanda.
"Tidak akan sulit, tuan Master Kerana saya bukan tidak mengaku bahawa saya yang jadi pembunuhnya. Orang lain, orang-orang yang terhormat, tidak usah terbawa-bawa namanya dalam perkara ini. Apalagi saya seorang perempuan hina, kehilangan saya dalam masyarakat, masih belum akan merugikan, tetapi membawa keuntungan yang besar!"

Hairan dan kasihan anakanda mendengar jawapan perempuan itu. Tidak anakanda sangka bahawa ada perempuan lacur yang berhati emas demikian rupa atau agaknya telah menyesal di atas perbuatan-perbuatan di zaman mudanya, sehingga hendak menebus dosa di waktu tuanya, entah bagaimana wallahu a'lam!

Kes ini seminggu lagi akan dibuka. Meskipun perempuan itu mengaku menjadi pembunuh, maka perasaan perikemanusiaan, yang mengatasi perasaan kewajipan, memaksa anakanda untuk membela dia, kerana sejak bertemu dengan perempuan tua itu, hati anakanda sangat belas kasihan kepadanya. Maka harapan anakanda yang sangat, supaya ayah dapat datang ke Jakarta untuk menyaksikan kes ini dibicarakan. Kalau dapat, bawa jugalah bapa Haji Abdul Halim. Untuk lebih cepat, ada baiknya ayahanda dan bapa Haji Abdul Halim datang dengan kapal udara sahaja.

Lain dari itu, Emi sihat sahaja, ayahanda Raden Suta pun demikianpula. Malah mereka meminta agar selama ayahanda dan bapa berada di Jakarta, tinggal sahaja dirumahnya. Kalau permintaan mereka keras tentu tidak dapat dibantah.

Wassalam
anakanda Sofyan

Demikianlah bunyi surat yang dikirimkan oleh Sofyan kepada ayahnya sehari selepas dia kembali dari penjara itu. Sebagaimana ditulisnya dalam surat, hatinya hairan mengapa perempuan tua itu demikian halnya.

No comments: