Popular Posts

Tuesday, June 14, 2016

Kari ikan makan..

Kari Ikan... teringat zaman bujang dulu tinggal keseorangan di rumah ayah... masak main bedal aje, tapi bila kawan datang, depa balun semua sampai licin...depa tak sedar aku letak booby trap.. cili api... now that tiada isteri di sisi... kenalah masak sendiri untuk berbuka puasa cukup untuk kami 3 beranak yang tingal dirumah ini.

BAHAN-BAHAN:
ikan ... jangan ikan Paus udah...
pes kari kepala ikan
3 ulas bawang merah dikisar
1 tangkai daun kari
1 labu bawang besar belah 4
6 biji kacang bendi
1 biji cili merah dibelah 2
1 biji cili hijau dibelah 2
1 biji tomato dibelah 2
500ml air
Garam dan 4 ulas cili api (kalau nak la)

Panaskan air, masukkan pes kari kepala ikan, daun kari dan bawang merah. Biarkan sehingga mendidih. Masukkan ikan, bawang besar, kacang bendi, cili merah, cili hijau dan tomato. Masak dengan suhu tinggi sehingga mendidih dan sesuaikan rasanya dengan garam. Sedia untuk dihidangkan.

Korang mesti tertanya-tanya, mana perginya Maya Cempaka, isteriku, juga rakan kepada arwah isteriku Neny... dia belum dapat transfer kerja ke Lembah Kelang, so takde masalah, campak aje semua ramuan tu dalam slow cooker, power low, habis cerita... balik dari kerja dah siap masak, Insya Allah. Berguna juga ilmu test bahan letrik yang aku dapat masa berkerja sebagai casual worker kat Jaya Jusco TTDI tahun 90an dulu.

No comments: