Friday, June 03, 2016

Badal Haji untuk Neny

Adalah afdhal, sekiranya anak membadalkan haji kedua orang tuanya atau kerabat membadalkan haji kerabatnya. Namun jika orang lain selain kerabat yang membadalkan, juga boleh.
 
Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz rahimahullah ditanya mengenai apakah si anak membadalkan haji ibubapanya sendiri ataukah mengupah orang lain untuk menghajikannya. Beliau menjawab, “Jika engkau menghajikan orang tuamu dengan dirimu sendiri, lalu engkau bersungguh-sungguh menyempurnakan hajimu tersebut, maka itu lebih baik. Namun jika engkau mengupah orang lain untuk menghajikan orang tuamu di mana orang yang menghajikan punya agama yang bagus dan amanah, maka tidak mengapa.” [Fatwa Syaikh Ibnu Baz, 16: 408]

Sekiranya mudah mendapatkan giliran ke Makkah untuk mengerjakan haji, nescaya diri ini yang telah sempurna menunaikan haji yang akan segera memohon cuti dan bersiap berangkat pergi menunaikan fardu haji bagi pihak arwah isteriku, Neny Endriani Hj Bustamal. Bersaksilah bahawa hamba Allah ini telah membuat yang terbaik untuk pasangannya. Ya Allah mohon dipermudahkan segala urusan. Aamin.

No comments: