Popular Posts

Monday, February 22, 2016

Berikan manfaat dan teruskanlah memberi


Benih yang baik itu jika dicampakkan ke laut menjadi pulau, tempat berlindung haiwan dan burung waima segala makhluk ciptaan Allah, tempat kapal dagang berlabuh mencari ketenangan dari kekalutan pukulan angin ribut yang datang.

Jika benih itu jatuh ke darat, nescaya jadilah ia gunung yang besar, pasak bumi yang amat kukuh  gagah ia merintangi deruan angin taufan kencang yang datang dan sebagai penghadang gegaran gempabumi.

Jika terlontar jauh walau sampai ke angkasa sekalipun, tetaplah ia menjadi bintang bersinar terang, setia dan ikhlas, memberikan pedoman tunjuk arah tujuan kepada musafir ditengah kelikatan gelap malam, walaupun hanya dari kejauhan kiraan jutaan tahun cahaya jaraknya.

Jika ianya jatuh ke tanah yang subur, tumbuhlah sebagai pohon rendang yang berbuah, sekecil dan selemah mana pun, akan tetap memberikan manfaat kepada makhluk yang menumpang kehidupan dan kasih di sekelilingnya.

Sesungguhnya inilah intipati hadith Nabi Muhammad S.A.W. yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Thabrani.

Maka tanggungjawab kita adalah untuk menjadi benih yang baik itu. Rebutlah peluang selagi masih mempunyai kesempatan masa - selagi nyawa dikandung badan. Tingkatkan potensi kita agar dewasa nanti, walau apapun kerjaya kita, apapun juga yang terjadi, masih berupaya memberikan sepenuh manfaat dan khidmat kepada makhluk sekeliling kita. Itulah sebenarnya amal jariah yang sangat berkesan, memberikan banyak manfaat dan amat terpuji disisi Allah. Biarlah orang tak nampak, tersembunyi dan tidak diketahui orang sekalipun. Bukan orang-orang ini yang akan menghisab amalan kita kelak.

Sila klik link ini untuk mengetahui cara menjana modal melalui derma

No comments: