Tuesday, July 07, 2015

Ketua Daulah Islamiyah Brazil : Zombie/Zumbi

Selama ini ramai daripada kita (termasuk penulis) tidak menyedari atau ambil pot sesungguhnya ada pahlawan/pemimpin kaum muslimin bernama Zombie/Zumbi. Kita hanya menerima bulat-bulat apa yang disogokkan kepada kita oleh orang luar dan tidak mempertikaikan kesahihan sesuatu perkara. Yes we take things for granted. Baru-baru ini ada seorang rakan FB bertanyakan menyenai hal sosok tubuh manusia yang bernama Zombie/Zumbi ini.

Dalam fikiran penulis, perkataan Zombie mengingatkan kepada zombie hantu yang makan orang.. macam dalam filem-filem Holywood Evil Dead, Night of the Living Dead, 28 Weeks Later, World War Z (Brad Pit jadi hero) dan filem/video games Resident Evil dan yang terbaru "the Last of Us". Filem World War Z ni memberikan interpretasi seolah-olah zombie ini adalah Yakjud Makjud. Takut penulis memikirkannya... lokasi pengambaran Baitul Muqadddis. Di negara kita juga ada filem zombie.... ya... Zombie Kampung Pisang! Nampak sangat jahilnya kita ini. Aduss!

Tak lupa juga kepada sebuah buku kisah-kisah seram (tapi berfakta) yang ayahanda penulis hadiahkan sempena penulis mendapat keputusan cemerlang peperiksaan semasa tingkatan 2 dahulu.... ada tertulis di dalam buku tu kisah tukang sihir black magic/vodoo dari Haiti yang menggunakan ilmu hitamnya untuk mengawal fikiran ramai orang bangsa kulit hitam yang telah mati menjadi hamba untuk menjalankan kerja-kerja ladang (rasanya tebu). Dahla takde dibayar gaji, keluarga si mati pun tak tahu apa yang terjadi kepada anggota keluarga mereka yang telah mati tu.

Mayat hidup yang berkerja bertungkus lumus ini tidak ada perasaan, kesemuanya dikawal oleh situkang sihir jahat ini. Maka nak menjadikan cerita suatu hari ada seorang perempuan (orang luar) tiba didesa itu yang tinggal dengan perempuan tukang sihir ni... dan budak ni kasihankan zombie yang banyak buat kerja tu ... so budak baik hati ini telah memasakkan makanan untuk dimakan zombie ramai-ramai tu. Rupa-rupanya sihir zombie ni pantangnya adalah garam. Maka bila terasa sahaja garam, barulah group zombie ini memperoleh kembali kawalan kepada tubuh badan mereka dan juga kesedaran bahawa mereka sebenarnya telah lama mati. Dengan rasa pilu dan rintihan sayu yang teramat sangat, setiap dan tiap-tiap zombie ini berjalan pulang ke kampung halaman mereka. Ahli keluarga mereka amat terkejut apabila saudara mereka yang telah mati ini pulang ke rumah.... tetapi sebenarnya tujuan kepulangan zombie-zombie bukanlah untuk kembali hidup ditengah masyarakat.... mereka pulang ke rumah dan jatuh mati dan mereput. Setelah pengkebumian dilakukan, barulah ahli keluarga zombie terlibat bermuafakat untuk menangkap dan membawa si tukang sihir ke muka pengadilan...

Nota:
  1. Menurut tatacara perubatan Islam yang penulis pernah pelajari, garam yang dibacakan ayat ALQuran digunakan untuk menghalau jin dan shaitan.
  2. Kisah yang penulis kongsikan di atas mengingatkan penulis kepada kisah TV yang sedang ditayangkan "Resurrection" - tapi dalam kes itu, ramai orang yang telah mati dari zaman lampau hidup kembali dan kembali hidup ditengah masyarakat. Bertentangan dengan apa yg Allah maklumkan kepada kita - mati, pergi tak kembali. Boleh pulak kisah macam ni lepas jadi "halal"....
  3. Kat bawah ni ada petikan dari Wikipedia mengenai Zombie. Sila baca perenggan ketiga. (ini ada kaitan dengan entry blog kali ini).
  • Zombies are undead creatures, typically depicted as mindless, reanimated human corpses with a hunger for human flesh. Zombies are most commonly found in horror and fantasy genre works. The term comes from Haitian folklore (Haitian French: zombi, Haitian Creole: zonbi) where a zombie is a dead body animated by magic. Modern depictions of zombies do not necessarily involve magic but invoke other methods such as a virus.[1][2]
  • Zombies have a complex literary heritage, with antecedents ranging from Richard Matheson and H. P. Lovecraft to Mary Shelley's Frankenstein drawing on European folklore of the undead. George A. Romero's reinvention of the monster for his 1968 film Night of the Living Dead led to several zombie films in the 1980s and a resurgence of popularity in the 2000s. The "zombie apocalypse" concept, in which the civilized world is brought low by a global zombie infestation, became a staple of modern popular art. 
  • The English word "zombie" is first recorded in 1819, in a history of Brazil by the poet Robert Southey, in the form of "zombi".[3]   The Oxford English Dictionary gives the origin of the word as West African, and compares it to the Kongo words nzambi (god) and zumbi (fetish)."
Apa yang penulis ingin ketengahkan adalah gambar catatan buku dalam bahasa arab ini. Basic arabic ya - tengok aja tajuknya, bagi yang kurang pandai membaca tulisan arab tanpa baris, baca i'rabnya macam ni: "Rais Daulah Al Brasil Al-Islamiyah : Zombie" maksudnya pemimpin Daulah Islamiyyah Brazil : Zombie".

Orang arab biasanya tak akan menulis dan merekodkan perkara yang karut-marut dalam catatan sejarah. Baca betul-betul ya... Nak singkatkan cerita, tontonlah dokumentari Youtube dibawah ini mengenai Zombie yang sebenar. Sah kita tertipuuuuuuuuuuu selama ini...... Nyatalah kaum kuffar telah menyogokkan kita dengan cerita yg telah "diputar alamkan" seolah-oleh nama pemimpin kaum muslimin yang berjasa di bumi Amerika Selatan ini perlu digeruni, dihina di basmi dan dihapus-musnahkan buat selama-lamanya dari catatan sejarah. Sekiranya sejarah penemuan benua yang diberi nama Amerika pun depa putar kononnya ditemui oleh pelayar eropah tersohor, Amerigo Vespucci (namun sebenarnya telah lama ditemui oleh pelaut muslimin), cubalah kalian fikirkan kisah Zombie ini....

 

No comments: