Friday, November 28, 2014

Sabah yang murah



Catatan ini adalah berdasarkan kepada pengalaman penulis untuk trip setahun yg lalu. Trip tahun ni sekeluarga akan dipaparkan dilain waktu.

Pastikan anda naik flight yg 0 fare. Yg kita hanya kena bayar tax aje. Takde checkin luggage. Flight balik semenanjung baru beli luggage.

Kalau payah sangat bab teksi dan lebih suka naik kenderaan sendiri, parkir yg dicadangkan – Terminal Bandar Tasik Selatan. Kos sehari hanya RM3 sahaja. Tambang bas ke KLIA2 RM10 seorang dan perjalanan ke KLIA2 mengambil masa 1 jam perjalanan. Pastikan anda dah check in online dan sampai sekurang-kurangnya setengah jam awal. Kengkadang tu dapat SMS dari AA kata flight jadi cepat… kan ke naya tetiba jadi macam tu. Alternatively kalau nak lagi cepat boleh naik ERL. Pantas selesa dan sepantas wang anda terbangnya.

Jangkamasa penerbangan pesawat 2 – 3 jam. Baik order makanan online. Lebih murah. Kalau order masa penerbangan, nasib-nasib kalau ada baki.

Turun flight AA terus ke kaunter imigresyen – chop passport or dapatkan slip masuk Negeri Sabah kalau guna IC.

Keluar dari terminal terus ke Stesyen Bas di luar lapangan terbang  - keluar terminal jalan ke kanan. Less than 30 meters jauhnya dari terminal (sila tanya org).

Tambang ke KK RM1.50 seorang. Basnya mcm bas mini wilayah dulu-dulu.

Kenapa naik bas? sebab bas akan pusing-pusing beberapa kawasan yang ada permandangan yg menarik kalau sewa teksi tak lalu iaitu kawasan Pantai Tanjung Aru (dlm 1 km from lapangan terbang) melalui kawasan pakir yatch dan kawasan hotel mewah. Destinasi kita adalah Terminal Wawasan (terminal sementara baru) betul-betul berhadapan dengan Hotel Promenade. Area Promenade tu dikenali dengan nama Api-Api Centre. Ini sudah kira bagus sebab Terminal Wawasan yang sedang dibangunkan semula agak jauh sikit untuk berjalan kaki.

Takde la jauh mana pun naik bas… sebab jauhnya dlm 7 km aje. Cuma jalan mungkin sesak aja sikit kalau kena waktu puncak. So pada penulis, tak berbaloi langsung naik teksi yg mahal ya amat tu.

Ada juga perkhidmatan shuttle bas disediakan dalam terminal – sorang kena pow RM5-00. Selesa atau tidak, penulis tak tahu sebab tak pernah cuba.

Tempat tinggal yang dicadangkan adalah Apartment Promenade. Kalau kena masa offer, semalam boleh dapat RM70 sebelum tax. Apartmentnya serba lengkap dan boleh masak. Ya memasak!

Kenapa masak sendiri? Datang nak jalan-jalan! Macam ni – harga barang makanan yang siap masak sangat mahal. Dan tak tentu sedap or tak tentu Halal… so tengok betul-betul sikit ya. Or maybe sebab taste penulis dah tahap dewa-dewa sebab manja dan spoilt dengan masakan maid yg bersahabat baik dengan Chef tersohor Negara. Masakan wife pun apa kurangnya… heheheh…

Try terjah pasar ikan KK (walking distance aje)… anda akan geram dengan ikan yang segar, besar dan murah harganya. Belum lagi tengok ketam dan udangnya. Tambah dengan lobsternya…. So percayalah, kalau masak sendiri anda akan berpuas hati – save wang anda untuk perkara lain..... tu yang kena baca terus...

Dekat area Jalan Sinsuran 4 ada kedai Jamilah Jewellery. Jamu mata anda dengan mutiara air tawar dan air masin. Tapi jangan beli dulu. Pastu pi menjelajah Pasar Kraftangan (dulunya dikenali dengan nama Pasar Filifina) tu… bandingkan harganya…yang boleh mencecah ribu riban tu dan sabar …. Sabar… jangan lepas tu patah balik pergi ke Jamilah Jewellery sebab perlu terjah pasar malam dekat kawasan tu juga yg boleh tawar harga.… tapi kalau nak beli jugak, belilah yang mana anda suka. Nak tahu maklumat lanjut boleh PM saya.

Hehehehe…. Ada kisah “Mutiara Terpendam” yang murah meriah lagi asli (supplier kepada Pasar Filifina) yang mana anda boleh pilih mutiara air masin saiz yang anda suka dan buatlah kalung sepanjang mana yang anda mampu, jauh lebih murah. Ada cara juga nak tengok mutiara ni, sebab takde mutiara yang sempurna, kalau ada yg jumpa sempurna bulat cantik semacam tu either kita tak akan mampu beli walau sebijik ataupun manik plastic je tu!

Kita sambung next entry.

No comments: