Tuesday, May 13, 2014

Translation exercise

Buku : Idea Mapping : Jamie Nast
***
Preface
 
Are you there, buried somewhere underneath that mountain of papers and work that needs to be done? Are you overwhelmed with everything you need to accomplish?

Do you have a difficult time organizing your thoughts? How would you rate your ability to create new ideas, plan, communicate your thoughts, learn, think strategically, develop and deliver presentations quickly and with excellence? If there were an easy tool that could save you time, increase your efficiency, and help you get your arms around large, complex issues (and it was fun!), would you be interested?

Oh there you are! I can see you now. 

Idea Mapping is a powerful tool that can help you do all this and more. This book uses a no nonsense approach to teaching a new skill to all individuals in all positions in work and life. 

Years ago, I picked up a book on memory—thinking that it would help me improve my own. Do you know there was nothing in that book that taught me to improve my memory? I thought, “what a waste of time.” Well this book is just the opposite. 

There is virtually no time spent in this book on theory or fluff. In the following pages are exercises, instructions, examples, stories, processes, and applications that you can use to learn how to create idea maps.
 
*****
Terjemahan:

Kata Pengantar

Adakah anda kini berada dibawah timbunan kertas dan tugas yang perlu dilaksanakan? Adakah anda berasa tertekan dengan tugas yang anda perlu sempurnakan? Adakah anda menghadapai kesukaran untuk meguruskan masa untuk menyampaikan buah fikiran anda? Bagaimanakah anda menilai keupayaan anda mengemukakan idea-idea baru, merancang, menyampaikan idea anda, belajar, berfikir secara strategik, membangun dan memberikan taklimat dengan cepat dan cemerlang?

Jika ada suatu cara yang mudah yang bukan sahaja dapat menjimatkan masa dan meningkatan kecekapan, membantu anda memahami isu-isu kompleks dengan mudah (dan ianya amat menyeronokkan!) adakah anda berminat untuk mengetahui caranya?

Oh anda ada di sini rupanya! Barulah saya dapat lihat wajah anda.

Pemetaan Minda adalah alat yang berupaya membantu anda melakukan kesemua ini dan banyak lagi. Buku ini menggunakan pendekatan yang mudah untuk mengajar kemahiran baru kepada semua individu tanpa mengira jawatan, pelaksanaan tugas dan ianya boleh digunakan dalam menjalani kehidupan.

Dahulu saya pernah membaca sebuah buku mengenai cara berfikir - saya merasakan buku itu dapat membantu saya meningkatkan kemampuan diri. Sebaliknya saya mendapati buku itu tidak mengandungi apa-apa maklumat yang mengajar saya untuk memperkukuhkan ingatan saya. Saya berfikir, "Buang masa sungguh!". Baiklah, buku ini adalah sebaliknya.

Buku ini tidak membuang masa untuk menerangkan hal teori atau perkara-perkara remeh. Pada halaman berikut adalah latihan, arahan, contoh, cerita, proses dan aplikasi yang anda dapat gunakan untuk mempelajari cara untuk membuat peta minda.

No comments: