Popular Posts

Wednesday, May 14, 2014

Pantun Kapal tertinggal sauh

Dah lama penulis tak mengarang pantun. Tiba-tiba hari ni idea datang mencurah-curah... macam ditiup angin hahahaha.... terus berangin satu badan. Probably berpunca sebab terkena penangan kapal layar. Terima kasih kepada Commodore Afiq Ehsan yang telah menjualkan kapal layarnya kepada aku. Confirm aku jadi orang angin.... Tak lupa untuk anak-anakku - ayah dah belikan juga layang-layang. Nanti kita terbangkan bersama ya!

Belayar laju menongkah arus
Bayu bertiup salah haluan
Ku lihat tampan pedang terhunus
Benarkah aku ini kapten Magellan?
(masa ni tengah berangan mengemudikan kapal layar sendiri... uikksss.... kapal masih tersadai tak siap buat rigging lagi. Kapal layar moden mungkin boleh menongkah arus...tapi tak akan terdaya melawan tujahan mata angin (no go zone). Kena buat tacking secara menyerong untuk bergerak ke hadapan).

Sauh dibongkar ribut pun datang
Pulang camar terbang melayang
Asal rindu katakan sayang
Kasih hati terbakar hilang

(Sekali sekala den terdengar lagu di Klasik FM "Camar yang pulang"...)

Sauh dibongkar kapal pun hanyut
Hanyut laju ke muara Linggi
Pandangan mata walaupun luput
Cinta dihati tetap disini

Angin menderu gelora di laut
Badai menghempas ombak ke pantai
Bila berkasih manis di mulut
Nyata hempedu jatuh ke lantai

Kembang layarku memacu arah
Haluan dituju ke Pulau Andalas
Pantun ku ini terang dan jelas
Malang cintamu tak dapat ku balas
(huhuhuhu...kalau den mampu dan memang suka gila lainlah ceritanya. Agak-agak kome tahu tak kat mana letaknya Pulau Andalas ni? Sesungguhnya Andalas adalah nama lama bagi Pulau Sumatera).

Pewangi bunga harum baunya
Dijual oleh nyonya Melaka
Warkah ku kirim dengan kurier
Sudilah dijawab dengan SEGERA
(Masa ni tengah hot.... mana taknya...klien takde reply kasi arahan lanjut)

Berburu di hutan menembak rusa
Rusa tak dapat kaki terluka
Kasih yang pergi biarkan sahaja
Tertuna hati perolehkah bahagia?

Memancing udang di tepi Kuala
Umpan dicagut teramat galak
Bunuh diri amat berdosa
Nanti diazab diakhirat kelak
(errr... dik... jangan tulis kata nak bunuh diri lagi ya... den dah tak larat kasi nasihat dah ni)

Awan mendung petang gerimis
Kapal belayar menuju dermaga
Sabarkan hati keringkan tangis 
Pohon perteguhkan iman di dada

No comments: