Popular Posts

Thursday, January 30, 2014

Cara lain untuk memberi

Sekiranya anda tidak mempunyai kewangan yang kukuh untuk menderma, ada cara lain yang boleh dilaksanakan. Kita “memberi” kepada orang lain dengan menulis. Syaratnya mudah - tulislah perkara-perkara yang baik yang memberi manfaat kepada orang lain. Lihatlah cara para ulama’ terdahulu berusaha sedaya upaya menulis dan membukukan ilmu mereka. Sehingga ke hari ini kita dapat memanfaatkan hasil penulisan mereka. Maka berkembanglah ilmu mereka dan dapatlah mereka memperoleh pahala berlipat ganda yang dicatatkan selagi mana orang ramai mengamalkan dan menyebarkan ilmu mereka.
 
Tetapi berhati-hatilah dengan apa yang anda tulis!

“Sesungguhnya pukulan seorang penulis dengan hujung jarinya adalah lebih mematahkan dari mata pedang yang tajam. Jika engkau ingin memusuhi yang hasud, tumpahkan darah mereka dengan mata pena”
– Habib bin Aus Ath-Thai


Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.
(AlBaqarah:79)

그들 손으로 그 성서를 써서 이것이 하나님으로부터 온 것이니 값싸게 사소서 라고 말하는 그들 에게 재앙이 있을 것이며 그것을 쓴 그들의 손에도 재앙이 올 것이 며 그로써 금전을 모으는 자들에 게 큰 재앙이 있을 것이라

No comments: