Tuesday, July 09, 2013

Kenapa perlu ada surat cuti untuk pembantu rumah?

Kenapa perlu ada surat cuti untuk pembantu rumah?
  1. Supaya tidak menghadapi masalah dengan mana-mana official di kedua-dua negara.
  2. meminimakan kes pembantu rumah yang nakal "mengular" ke tempat lain - kerana tarikh pulang dan tarikh balik ke Malaysia boleh dijangka melalui surat.
  3. menunjukkan anda adalah majikan yang bertanggungjawab dan prihatin masalah pembantu rumah anda. Pembantu rumah serta keluarganya akan menghargai anda.
Kenapa anda perlu mempunyai hubungan baik dengan pembantu rumah dan juga ahli keluarganya?
  1. mengelakkan stigma kita rakyat Malaysia seolah-olah "memperhambakan" pembantu rumah. Buktikan bahawa bukan semua rakyat Malaysia zalim kepada pembantu rumah seperti apa yang dinyatakan diakhbar-akhbar di dalam dan di luar negara.
  2. pembantu rumah adalah saudara seagama anda dan perlu dibantu. Hakikatnya saudara kandung anda sendiri yang mempunyai kerakyatan Malaysia mungkin tidak mahu menjaga makan pakai anak-anak anda walaupun anda berikan upah atau upah yang mereka minta tidak berpadanan dengan tugasan yang diberikan.
  3. Ada juga kes makanan dan minuman pembantu rumah dicatu! Ada kes pembantu rumah dikurung dan tak dibenarkan bercakap walaupun dengan jiran tetangga. Ada kes pembantu rumah ditahan separuh wang gaji tahunannya untuk memastikan kontraknya sebagai pembantu rumah disambung. Sedangkan hakikatnya mereka ke Malaysia atas niat berkerja untuk menyara kehidupan keluarga mereka.
Ya benar, tidak dapat dinafikan ada banyak kes pembantu rumah yang lari dari rumah majikan dan menyusahkan majikan. Ada yang mencuri dan mengambil kesempatan atas layanan baik majikan. Banyak faktor yang menyebabkan hal ini. Antaranya pengaruh kawan-kawan mereka yang kononnya diberikan gaji yang lebih tinggi, masalah keluarga dikampung, orang lain yang dengki dengan keikhlasan dan kecekapan pembantu rumah anda, niat datang ke Malaysia yang bukan ikhlas untuk berkerja tetapi untuk berjalan-jalan dan berseronok!

Hakikatnya mereka ini rata-rata datang dari golongan berpendapatan rendah, tidak berpelajaran tinggi dan mudah dipengaruhi. Ada banyak kes pembantu rumah yang baik kelakuan dan pekerjaan dihasut untuk berkerja ditempat lain yang kononnya menjanjikan gaji yang lebih lumayan, namun kembali lari/berhenti dan insaf, kalau boleh mahu pulang berkerja ke majikan asal kerana berasa tertipu dengan janji-janji palsu yang ditaburkan. Bukan mudah mahu masuk kembali berkerja di Malaysia setelah berhenti. Silap haribulan majikan baru mereka perolehi tidak bertimbangrasa, ditambah dengan gaji yang terpaksa dipotong untuk membayar kos kepada agen di Indonesia.


Tanyalah diri anda sendiri apakah anda telah berusaha untuk memastikan bahawa pembantu rumah anda berkeyakinan untuk terus berkerja dengan anda tanpa rasa ragu?

No comments: