Wednesday, August 01, 2012

Kisah Qabil & Habil versi Melayu

Suatu hari dibulan Ramadhan 3 tahun yang lalu. 

S: (via office telephone) I need your expert opinion...NOW!
A: Aku tengah sibuk kerja ni.. banyak agreement nak baca... Apasal.... Ko sakit ke?
S: Sakit.... sakit jiwa.....MARAH... feel like kicking somone's ass!...........
A: naper? (kehairanan)
S: Some smart motherfuc*** nak sapu gfriend aku!
A: Huh! (silence for a while).....Sabar bang...ko nak aku advise apa? (in a cheerful voice) ....I don't think I can help you on this?
S: I want you to tell me it is okay if I were to kil** this guy.

A: (silence)...er.. um...  will do not advise doing that....This is just a joke kan? hahahah....
S: Abih tu hang nak aku buat apa lagi!!!!!!!!!! Aku dah tak boleh tahan. Tadi aku dah pancitkan tayar & pecahkan windshield kete dia kat parking lot...aku rasa tak cukup lagi ni........Bab* betul!
A: (silence) ...oh sorry...  Istighfar bang... mengucap banyak-banyak....
S: (kept on mencarut-carut and screaming like mad)
A: Sabar bang... please listen to me. Semua yang berlaku pasti ada hikmahnya...enough with the expletives..
S: Hikmah HAPA kebendanya? malam ni pecah kepala mamat sia* tu aku kerjakan......
A: Sabar... sabar tu separuh dari iman...ini kan bulan puasa.... pi take five ...ngaji AlQuran tu sekejap...
S: Sabar dapat HAPA bang.. baca AlQuran dapat HAPA bang? Diam aje... tak melawan. Macam citer ko dulu tuh....lembik ...tak berdaya.. nangis aje yang lebih.  Fikir Z, hang dari dulu sokong pembangkang, apa hang dapat? Sejarah ditulis oleh mereka yang MENANG!!! Takde siapa dalam dunia ni yang bersimpati dengan orang yang KALAH!!!!
A: (Marah - speaking in a loud voice) HABIH TU KO NAK JADI MACAM KISAH QABIL DAN HABIL!  BERBUNUH-BUNUHAN SEBAB PEREMPUAN...... BE MY GUEST!! ESOK  KALAU KO KENA CHARGE BUNUH ORANG, KO JANGAN CARIK AKU!!! (terus hang-up the phone - sebab satu opis tersentak).

After 30 minutes -  Restless.

A: AstahgfirullahilAzim. Ya Allah, betulkah apa yang aku cakap ni??? (deep regret). Kalau mamat ni betul-betul  pedajal mamat lagi satu tu macam mana.......!!!

********
"Qabil menemui Habil di tempat penternakannya. Berkata ia kepada Habil:"Aku datang ke mari untuk membunuhmu. Masanya telah tiba untuk aku lenyapkan engkau dari atas bumi ini."

"Apa salahku?"tanya Habil. Atas alasan apakah engkau hendak membunuhku?" 

Qabil berkata:"Ialah kerana korbanmu diterima oleh Allah sedangkan korbanku ditolak yang bererti bahawa engkau akan mengahwini adikku Iqlima yang cantik dan molek itu dan aku harus mengahwini adikmu yang buruk dan tidak mempunyai gaya yang menarik itu." 

[Note: both guys end up masuk lokap. Dua-dua kena charge causing grievous hurt, damage to  property dan kacauganggu (nuisance) di tempat umum. The girl turned out to be a very slick pisau cukur. Khabarnya she had passed away early this year - reasons unknown. My friend, It has been three years and we are still not in good terms. Wherever you are now, if you are reading this... I just want to say these words to you - So much for your "mereka yang menang" theory. Siapa yang sebenarnya menang - Iblis dan Shaitan].

No comments: