Popular Posts

Sunday, April 29, 2012

Post mortem untuk BERSIH 3.0

Oh  blimey... I missed the date... tapi takpe... aku tak mungkin dapat menghadirkan diri, sebab aku pada hari bersejarah ini mengistiharkan kepada saentero dunia bahawa aku ini adalah penyokong tegar segala tindakan SPR! 

Hidup SPR!!!

Percayalah cakap aku....perhimpunan Bersih 3.0 sebenarnya TAK PERLU diadakan.... tak perlu dengar dakyah pembangkang. Media massa semua kata depa tu penipu. Sebaliknya kita WAJIB pertahankan SPR sebab aku dimaklumkan sejak azali lagi dah memang bersih dan suci lagi menyucikan. Sungguh...Kalau daftar pemilih nama bertindan dah memang jadi tradisi kita puluhan tahun. Adalah menjadi tradisi kita  membela rakyat tanpa mengira kaum, tak kira yang masih hidup atau yang telah mati. Tak salah, kita cuma ikut precedent. Orang yg dianugerahi sijil mati pun masih berpeluang mengundi - kita patut berbangga tentang keistimewaan yang hebat di negara ini. Apa salahnya kalau ada pengundi hantu atau pengundi import. Janji cukup syarat depa ada IC biru. Mana depa dapat IC biru aku tak kisah dan tak ambil pot. Malaysia kan tersohor dimata dunia. Dijamin Bersih dan suci! 

Nak kata HALAL..entah.. nak kata HARAM.. aku tak berani cakap.. nak senang cerita pi suruh JAKIM bikin satu standard "HALAM". 

Posisi kita yang unik ini benar-benar menjamin keadilan dan hak yang sama rata kepada orang yang hidup dan juga hak mereka yang telah MATI. Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pun sepatutnya ambil iktibar kemajuan kita ini yang tiada tandingnya!

Alang-alang SPR benarkan membiarkan orang dah mati boleh mengundi aku juga ingin menyarankan agar orang mati zaman sebelum penjajah waima org mati zaman Nabi Musa atau sebelum banjir zaman Nabi Nuh pun SPR registerkan sebagaikan pengundi agar pilihanraya kita kelak lebih meriah... Kita kan ada banyak ahli kaji purba di Malaysia. Sekurang-kurangnya Perak Man kat Gua Lenggong tu dapat diberikan peluang untuk mengundi. Tak lupa juga pada pejuang bangsa yang menentang penjajahan dan juga segala penjajah sekali boleh SPR consider termasuk JWW Birch, JW Marriot (?), Lopez de Squera dan angkatan perang zaman Jepun dan zaman Belanda pun boleh kita berikan kerakyatan dan boleh dapat hak mengundi... syaratnya depa kena mati dalam Malaysia, tak kisah sebab perang ke apa ke.. Cepatlah bertindak SPR sebelum terlambat....kome kena buat ziarah segala kubur-kubur saentaro negara... catat maklumat kat segala batu nisan untuk pendaftaran...Kan adil kalau begitu? Lepas ni arwah Opah dan Tok kita semua boleh dapat peluang untuk mengundi... hebat! Satu sejarah tercipta! Bangga betul aku jadi rakyat Malaysia.
 
Oh ya... aku juga mencadangkan agar Pengerusi dan Timbalan SPR, juga kesemua yang kerja dgn SPR patut register jadi ahli KESEMUA parti politik di Malaysia. Nak join jadi ahli parti politik luar negara pun amat dialu-alukan sangat. Barulah adil untuk semua.

Maka...marilah kita laungkan bersama-sama ...... HIDUP SPR!!!...

Sungguh... aku tak marah kat SPR... bahkan aku rasa...1Malaysia patut sokong perjuangan murni ini.

Tuesday, April 24, 2012

Punca Kuasa

Kuching Waterfront diwaktu senjakala 23 April 2012
Nikon D40 Nikkor 18-55mm + Circular Polariser filter

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

Surah Ali Imran (3:26)

Apabila punca kuasa atau jawatan, hak istimewa, mandat atau monopoli untuk melaksanakan suatu tugas yang diberikan kepada kita sebagai orang perseorangan, atau yang pernah diberikan kepada mana-mana organisasi atau parti yang kita sokong dikurangkan, ditarik balik atau diberikan kepada orang lain atau diarahkan berkongsi kuasa dengan orang lain, perlukah kita mengeluh, merasakan diri kita tergugat, mengamuk, upset atau geram dengan tindakan yang telah dilakukan oleh mereka-mereka yang sebenarnya pernah memberikan kuasa terebut kepada kita? Kuasa yang pernah diberikan itu adalah dalam bentuk amanah atau pinjaman sementara. Ianya tidak kekal abadi selama-lamanya.

Wednesday, April 18, 2012

A Promise : The Appointed Time

Hi! hello mister, I am here now. You do recognize me right? I have been waiting for you for some time now. Are you ready to go in five minutes time?

No, not yet lah...

Why? You made a promise ... and it was written long time ago since time immemorial..

Weh...Cannot wait one ka? Everyone and everything not important they and you can always wait for me. I am the boss of my destiny. Nobody tells me what to do.

Huh! Why so snob one? It is as promised. The hour has arrived!

No, can't you see...I am busy man.. and I certainly don't want to go. I have changed my mind. I can change my decision any time I like. And I certainly did not make any promise or agree to anything. Please come next time & have a good day sir, Bye!

Hey mister, you do not understand. Don't you get it? The hour for your departure from this world has arrived. This is you big day. Aren't you exited?

But NOOOOO! I don't want to leave this world yet. There is nothing thrilling about it at all!!! Please go away... the timing is not right. Not yet. Please let me be. I need time to prepare my supplies... lots of things to do.. not yet...

Then I have to take your soul by force, like it or not!.

[ deafening silence ]

"Ayah... ayah... bangun ayah, kenapa ayah tidur kat tangga macam ni? Ayah? Ayah..."

"Mama... tengok...kenapa ayah tak bangun-bangun ni......."

"eh.......Ayahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!"

Innalillahi wa inna ilaihirajiun.

End.
********************

안녕하세요 ! 아저씨 안녕하세요, 저는 지금 여기에 있습니다. 당신은 저 를 잘 인식 합니까? 좀 시간이 지금 당신을 기다리고있다 . 당신은 5 분 시간 에 갈 준비가 되셨습니까?

아니, 아직 ...

왜 ? 당신은 약속을 ... 그것은 당시부터 오래 전에 작성되었습니다 ..

기다릴 수 있습니까? 모두 중요한 모든 것이 그들과 당신은 항상 나를 위해 기다릴 수 있습니다. 나는 내 운명 의 보스 입니다 . 아무도 무엇을 나에게 이야기 하지 않습니다 !

허 ! 왜 그렇게 하나를 속물 ? 약속 때문이다. 시간 이 도착했습니다 !

아니, 당신은 볼 수 없습니다 ... 나는 바쁜 사람 입니다 .. 나는 확실히 가고 싶지 않아 . 나는 내 마음 을 변경했습니다. 나는 내 결정에 내가 좋아하는 모든 시간을 변경할 수 있습니다. 그리고 나는 확실히 어떤 약속 을하거나 아무것도 에 동의하지 않았다. 다음 번에 와서 좋은 날 선생님 이 , 안녕 하세요 !

미스터 이봐 , 당신은 이해하지 않습니다. 당신은 그것을 얻을하지 않습니다 ? 이 세상 에서 당신의 출발시간 도착했습니다 . 이것은 큰 일 당신 입니다 . 당신은 종료 되지 않습니다 ?

그러나 NO ! 아직 이 세상 을 떠나고 싶어 하지 않습니다. 그것에 대해 아무 것도 스릴 이 전혀 없습니다 ! 제발 저리가 ... 타이밍이 맞지 않다 . 아직 . 내가 할 수 주시기 바랍니다. 내 용품을 준비하는 시간이 필요합니다 ... 할 일이 많이 .. 아직 ...

그럼 내가 좋든 싫든 , 강제로 당신의 영혼 을해야 ! .

[ 귀청이 터질듯한 침묵 ]

" 아버지 ... 아버지가 왜 ypu 이 같은 계단 에 앉아있다 .."

" 어머니. 아버지는 깨어 있지 않습니다 ......."

" 어 ....... 아버지 ! "

우리는 하나님 입니다

끝....

Friday, April 13, 2012

12 Sifat Sahabat

Anak-anakku,

Amat berbahgialah seseorang itu sekiranya mereka mempunyai sahabat yang mempunyai kesemua ciri-ciri berikut:


  1. Jika engkau berbakti kepadanya, ia akan melindungimu.

  2. Jika engkau rapatkan tali persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu itu.

  3. Jika engkau perlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya ia akan membantumu.

  4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerimanya dengan baik.

  5. Jika ia mendapat sesuatu kabajikan (pertolongan) daripadamu, ia akan senantiasa menghargai atau menyebut kebaikanmu.

  6. Jika ia melihat sesuatu aib padamu, ia akan berusaha menutupinya.

  7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, ia akan mengusahakannya.

  8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu itu.

  9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu (berusaha berbuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu).

  10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu.

  11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu.

  12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia akan lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Tuesday, April 10, 2012

Infrastruktur berbasikal di Malaysia

Topik kita hari ini adalah berbasikal ke pejabat dan kemudahan yang patut diadakan oleh kerajaan atau pihak berkuasa tempatan dan artikel laman web Malaysiakini ini adalah dirujuk. Saranan pak menteri agar kerajaan tempatan mengadakan kemudahan sebegini adalah amat dialu-alukan.

Dari permerhatian penulis, pengguna kenderaan lain amat tidak menghormati hak pejalan kaki dan juga penunggang basikal. Banyak kali penulis kena hon dan pekikan "Hoi! lu mau mati ka?" Sedangkan sepatutnya pejalan kaki dan penunggang basikal diberikan keutamaan. Sewajarnya undang-undang di negara kita diperkasakan untuk melindungi golongan ini. Adik penulis yang pernah mengikuti rombongan berbasikal di Kuala Lumpur (menggunakan basikal lipat) dalam siri memperkenalkan penggunannya yang dibolehkan untuk menaiki LRT, Komuter dan Bas (pada masa tertentu) pernah menceritakan insiden dimana konvoi berbasikal dihon oleh pengguna kenderaan bermotor lain - khabarnya pemilik kenderaan tersebut telah disaman serta-merta oleh pihak polis yang memantau perjalanan konvoi tersebut. Pada masa yang sama, kami sebagai pejalankaki dan/atau penunggang basikal tidak mahu mengalami kecederaan atau maut merenggut kami akibat dilanggar kenderaan bermotor yang tidak mengendahkan kami.

Video kepada link projek basikal lipat LRT (aduh adik ku .. hehehe... anda terkantoi la pulak dalam video ni!)

Penulis pernah ke Jepun (bukan musim sejuk atau musim luruh, tapi semasa musim panas yang panasnya sama aje macam di Malaysia). Di Jepun sistem untuk menyimpan basikal mereka sangat teratur dan ramai yang berbasikal ke pejabat dengan memakai kot & tali leher!!!

Ada juga peguam di Jepun ke mahkamah untuk menghadiri perbicaraan dengan berbasikal! Basikal mereka dilengkapi dengan trailer untuk membawa briefcase besar yang mengandungi dokumen untuk dihujjahkan dimahkamah.

Jadi teramat malulah kita orang Malaysia boleh mengadu cuaca kita panas sebagai alasan!

Lagi satu, kalau kome nak tahu, basikal dari jepun yang banyak orang dok jual second hand tu dari permerhatian penulis, adalah basikal orang jepun yang parking tak tentu arah. Sudahnya kena sita masuk lori dan takde siapa nak tuntut sebab dendanya mahal ya amat. So basikal-basikal ni ended in Malaysia and other countries kena lelong. Kalau pandai memilih, boleh dapat yang berkeadaan baik.

Di Australia dimana hak mereka yang berbasikal dihormati, cuaca boleh berubah dengan sekelip mata. Sekejap sejuk membeku, sekejap hujan renyai dengan angin kencang. Tapi ianya tidak menghalang orang mahu berbasikal ke tempat kerja atau sekolah. Kalau tak salah, pelajar yang ke sekolah berbasikal akan mendapat surat penghargaan dari pihak sekolah kerana usaha mereka menjimatkan tenaga. Tapi di Malaysia terbalik keadaannya - kalau boleh harga minyak tak usah naik (sampai kiamat) supaya semua orang dapat ke destinasi berkereta dengan selesa!

Benar, Malaysia bukanlah syurga penunggang basikal. Keadaan di negara kita tidak boleh disamakan dengan keadaan di Belanda yang mempunyai kemudahan kelas pertama (Tambahan pula di Belanda, keadaan mukabuminya adalah landai dan tidak berbukit). Namun, sekiranya kemudahan yang baik untuk mereka yang mahu berbasikal disediakan, penulis pasti ramai orang akan beralih kepada kenderaan yang mudah dan hemat tenaga ini yang sekaligus dapat memberikan ruang untuk penggunanya untuk beriadah. Sehingga waktu itu tiba, kemungkinan pejalankaki dan penunggang basikal akan tetap dilayan sebagai warga kelas bawahan oleh pengguna jalanraya yang lain.

Artikel Basikal Lipat & LRT

Connecting PJ by Bikes

Monday, April 09, 2012

PERSEPSI dan EMOSI


Masa zaman belajar di universiti dulu, kalau tak silap semasa tahun 2, ayah ada menawarkan untuk memberikan kemudahan kereta yang ibu penulis gunakan untuk berulang-alik ke kampus yang terletak kira-kira 5 km dari rumah kami di TTDI. Tapi oleh kerana penulis tidak mendapat apa-apa pinjaman atau biasiswa untuk menampung pengajian dan makan-minum (kesemuanya ditanggung sepenuhnya oleh ayah dan tambahan pula masa tu lesen kereta pun tak ambil lagi), penulis berkeras untuk menggunakan kemudahan bas/teksi sahaja untuk berulang ke kampus. Sambil-sambil itu, penulis juga mencuba-cuba berniaga kecil-kecilan - ambil upah tempahan fotostat buku rujukan pengajian dan sekali sekala berniaga kain batik dari Terengganu.

Untuk ke kampus dari TTDI ke UIA PJ, perlu menaiki 2 buah Bas Sri Jaya. No. 50 akan membawa penulis ke Taman Sentosa (lebih dikenali dengan panggung wayang) dan dari depan panggung wayang, penulis akan mengambil sama ada bas Sri Jaya No. 238 atau Bas Mini no 12 yang akan berhenti di Masjid AlMalik Faisal, UIA PJ. Jadual bas tidak menentu. Untuk ke kampus sekiranya ada kuliah jam 8 pagi, penulis akan keluar berjalan kaki ke perhentian bas paling lewat jam 6.45 pagi. Wajib penulis sediakan sekaki payung dan baju extra dalam bag. kalau kena hujan, sekurang-kurangnya ada persalinan pakaian. Perjalanan memakan masa lebih kurang sejam... kebanyakan masa penulis akan berdiri didalam bas yang sempit dan padat dipenuhi orang yang mahu berkejar ke tempat kerja dan ditambah dengan kesesakan jalanraya.

Persalinan baju wajib ada 2 pasang paling kurang kerana sudah pasti keadaan dalam bas tidak selesa dan panas berpeluh-peluh. Belum campur masalah pergi ke kuliah dengan keadaan comot kerana terkena make-up dan lipstik merah (milik wanita muda yang "teraksiden") dalam bas. kekadang ada juga lipstik yang melayang ke pipi! Uiks.. saya tak sengaja kak... takpelah dik. Kadangkala orang-orang ini mengenali keluarga penulis... aduh malunya - ada yang bertanyakan mengenai ibu penulis..... pening dibuatnya. Ada kalanya penumpang lain mengaduh sakit sebab terkena hujung payung penulis yang tajam. Ada kalanya kaki kita terpijak orang dan orang pijak kaki kita.

Macam-macam bau pun ada....yang memang masam bau peluh tu satu hal... ada yang wangi fuh semerbak sungguh baunya harum..... Ada satu hari tu aku dicabar... "Mi, hang pi minta no telefon adik sorang tu (rasanya budak UM) utk aku"... baik cabaran disahut "Er.. adik ni pakai perfume brand Bodyshop .. "Juba" kan? Macam mana you tau? Ada la... rahsia (akhirnya kawanku AH terpaksa belanja aku makan semangkuk sup ekor kat gerai Vicchuda malam tu & sampai la dia masih ingat brand perfume tersebut sebagai "Jub*r"). Pendek kata naik bas ni macam-macam hal la!

Persepsi salah - jenama pewangi yang bagus "Juba" dikaitkan dengan Jub*r. Emosi? Ketawa ajelah!

Apa yang penulis nak sampaikan dipaparan blog kali ini adalah mengenai persepsi orang lain. Persepsi boleh menipu dan tidak menggambarkan situasi sebenar.

Penulis meminati perbandingan antara agama dan mengambil kursus Comparative Religion. Yang mengajarnya adalah seorang Ustaz, Dr Musthaq Ahmad yang berasal dari Pakistan. (Alfatihah untuk arwah Ustaz yang ku kasihi). Ianya merupakan subjek tahun 3 tapi sebagai strategi untuk memudahkan penulis ditahun akhir, penulis telah merancang dan berpakat dengan seorang kawan Jaleel Baker (sekarang Jaleel adalah CEO sebuah syarikat awam) seawal tahun 1 agar kesemua subjek elektif mesti dihabiskan paling cepat sebelum tamat semester 1 tahun 3. Jadi dalam peringkat permulaan, dalam 1 semester berkemungkinan penulis akan mempunyai overload 3 atau 4 subjek tambahan. Ruang masa penulis sebenarnya amat suntuk untuk menyiapkan kesemua tugasan dan kajian yang dijalankan. Dan ada kalanya ketika mengambil peperiksaan, penulis terpaksa dikuarantinkan kerana peperiksaan yang diambil bertembung (supaya penulis tak dapat soalan bocor). Jadi habis aje satu peperiksaan, tanpa rehat, cuma sekadar masa untuk sempat menunaikan solat, penulis akan terus mengambil peperiksaan subjek yang bertembung tersebut! habis exam memang terus KO! Jadi kalau penulis jatuh sakit sebelum exam, memang susahlah jawabnya! Ada rakan-rakan yang pernah bertanyakan mengenai social life - did I ever had one? Entahlah... jujur - penulis hanya orang biasa-biasa - bukan superman.

Persepsi yang salah - mamat ni teror gila babeng bab perancangan mengaji. Emosi - setengah nak mati belajar masa tahun 1, 2 & 3. Masuk tahun 4 bagi kedua-dua semester tinggal 3 subjects aje dan kelas cuma hari isnin, selasa dan rabu. Khamis, Jumaat, Sabtu & Ahad - merdeka!

Penulis amat berminat sekali dengan sejarah Ahlil Kitab (Yahudi dan Nasrani) kerana ianya banyak sekali diperkatakan dalam AlQuran. Yahudi menyatakan bahawa mereka adalah bangsa pilihan Tuhan dan Tuhan telah membuat perjanjian dengan mereka sedangkan kaum Nasrani pula menjadi sesat (antaranya akibat campur tangan Maharaja Rum yang mahu menyelaraskan dan meminda ajaran yang sebenar yang dibawa oleh Nabi Isa A.S. dengan agama nenek moyang mereka yang menyembah dewa-dewa atas tujuan peribadi Empayar Rum).

Alkisah oleh kerana kesuntukan masa untuk menelaah di perpustakaan, penulis telah meminjam buku-buku keagamaan yahudi dan nasrani (termasuk beberapa naskah Bible perjanjian baru dan lama). Ada juga penulis meminjam Injil Barnaba yang tidak diiktiraf oleh Nasrani (penulis ada membuat salinan fotostat dan masih ada dalam simpanan penulis). Belum campur buku-buku lain mengenai sejarah bangsa yahudi. Masa meminjam buku-buku tersebut, penulis tidak terfikir mengenai bagaimana nak mengangkutnya pulang ke rumah.

Semasa menunggu bas depan Masjid AlMalik Faisal, orang pandang semacam aje. Bila naik dalam bas semua orang macam pandang slack aje... mula-mula tak perasan, tapi lepas turun bas di Sentosa, seorang pakcik yang berkopiah dan beberapa orang penumpang bas bangsa melayu telah menahan penulis "Kamu ni dah jadi dalang Yahudi dan kristian ke? Nama aje pakai baju melayu, tapi penyokong agama kristian" Terkejut juga kita apabila kena sergahan tersebut. Mereka semua telah tersalah anggap! Tak sempat penulis memberikan apa-apa penjelasan, tahu-tahu sebijik penumbuk singgah ke arah dada penulis (nasib baik kena muka jam tangan kerana sedang mengendong buku-buku) dan buku-buku kontroversi itu kesemuanya milik perpustakaan Universiti Islam Antarabangsa jatuh bertaburan diatas jalanraya. Syukur kerana ada beberapa orang berbangsa cina dan india yang berniaga air di kawasan tersebut meleraikan keadaan. Kalau tidak memang lembik penulis kena belasah!

Persepsi - gamaknya depa ingat penulis dah jatuh murtad!. Emosi - mixed feelings. Tak tahu nak describe!

Kenapakah manusia seringkali mengikut persepsi dan emosi tanpa terlebih dahulu usul periksa? Salahkah kita mencari ilmu untuk berguru, mengetahui dan mendalami sejarah agama yahudi dan nasrani? Kalau kita dah ada ilmu, tentulah kita boleh menjelaskan dengan sistematik dan yakin diri kepada golongan yahudi dan nasrani kebaikan yang ada dalam Agama Islam. Kita amat cepat melatah dan memandang serong sesuatu perkata seolah-olah kita sebagai pelajar ada agenda kita sendiri. Sekarang timbul lagi masalah kristianisasi yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Penulis ingin bertanya, tak payah jawab, pembaca jawab pada diri sendiri ye:

1. diketahui mubaligh kristian berdakwah dengan begitu hebat sekali sampai sanggup masuk hutan berjumpa dengan orang asli dan terus tinggal disana, takde income. Pendakwah kita berapa ramai ada yang sanggup buat macam tu ke? Ada berani ke?

2. kita gaduh-gaduh pasal isu murtad, bohsia, rempit, buang bayi, dadah dan lain-lain... berapa ramai pegawai JAWI dan Jabatan Agama lain yang memantau kawasan Jalan Bukit Bintang dan sekitarnya?

3. Ada ke orang monitor berapa ramai orang lelaki yang pi solat Jumaat atau sebaliknya pi shopping, dating etc ketika masuk waktu solat jumaat?

4. Duit kutipan zakat tu sampaikah ke golongan sasaran? Orang Kedah yang menetap di Selangor kalau nak bantuan dari wang zakat perlu pulang ke negeri Kedah juga ke? Sampai bila nak seragamkan perkara ini?

5. Kalau tak tahu mengenai sesuatu perkara, berbincanglah dengan mereka yang tahu dan berilmu. Jangan main belasah dulu, tanya kemudian.

AMAT POWER sekali persepsi dan emosi.

Soalan tambahan:


Siapakah yang akan anda pilih sebagai menantu? Seorang yang berpakaian segak memandu kenderaan berjenama seperti Merc/BMW atau seorang lagi yang berpakaian biasa-biasa memandu sebuah kancil lama?

(Nota : Pemandu kenderaan berjenama mungkin masih berhutang untuk membeli dan memulihara kenderaan yang digunakan sementara pemilik kancil lama mungkin tidak mempunyai hutang kenderaan kerana telah lama dilangsaikan dan mempunyai wang simpanan yang cukup yang disimpan dibank untuk menempuh alam perkahwinan!)

Thursday, April 05, 2012

To board or not to board... a bus


You know, after being in legal practice for quite some time and long after I had ceased practice, I found myself still handling matrimonial reconciliation cases!!! Argghhhh!!!! Yes, helping others is a good deed. But the process would really drain me emotionally. Penat. Letih and at times, rasa macam tak berbaloi... sampai hilang rasa ikhlas nak menolong.... sebab they kept on repeating the same mistake over and over again...
I don't really know for sure, but from my observation - for a majority of people, love is just like someone waiting for a bus. Yeah, a bus. Definitely not a taxi! - damn expensive. Its true - most people cannot afford it, the road are congested and bumpy, the taxi meter never stops, beeping at erratic speeds and drebarnya pulak banyak cengkadaknya!
There are a variety of buses with different colours. In the olden days in KL, we have Sri Jaya (blur blue), Tong Fong (green), Foh Fup (red) buses... so classic... So when a bus comes, you simply take a look at it and you'll say to yourself "eeee...mak oiii gelinya...why so sendat one! ....sure cannot sit down and kena raba one!".
"Okay, no sweat, I'll just wait for the next one, pasni sure dapat yang cun punya".
So you let the bus go and waited patiently for the second bus.
When the second bus came, you looked at it you say .."man... this bus is so old, patut masuk museum dah ni...so buruk one and banyak asap and hence the colour pun kelabu asap. Sure pening - I got a bad case of asthma. Tobat aku tak nak naik!"
So you let the bus go and again, decided to wait for the next bus. Maybe the next one would be even better.
After a while another bus came, it's the sexy and curvy BMW (Bas Mini Wilayah)... while not crowded, not old and decrepit but you said, "Aiyoh... takde air-condition langsung ... panasss .. better wait for the next one lah" hoping that the next one would be an the newly refurbished Intrakota or Metrobus. So again you let the bus go and decided to wait for the next bus.
Then the sky turned dark, rain started to fall as it is getting really really late.
"Aiyah! ... die la like this... mother will kill me"......you panicked and jumped immediately inside the next bus.
It is not until much later that these poor souls found out that they had boarded the wrong bus!!! Time and money wasted waiting for what you want! Its even headed to a different or wrong direction!
But again, even if one had boarded an air conditioned bus, you can't ensure that the air conditioned bus won't break down or whether or not the air-conditioner will be too cold for you.
So people... wanting to get what you want is not wrong. But it wouldn't hurt to give other people a chance. A second or third chance - well maybe(?). It depends. Entah la.
It is so often that I see that if a partner founds that the "bus" no longer suits him or her, people nowadays would not hesitate to simply press the red button and get off the bus!!! A shariah court judge when presiding a case I assisted once said "kalau tak serasi tu, berusahalah supaya muafakat, if not, no choice - better separate". But people please listen - why the shallow thinking? I guess these people have got so many answers for this.
And the process starts all over again... always waiting...
Then some of us saw a bus coming and yes, its the bus you really wanted to get on board and had waited all your dear life for it, its the bus of your dreams and you confidently flagged it but the driver acted as if he or she did not see you as if you are invisible! Worse, some bus stopped some short distance away from the designated bus stop where you had patiently waited. You quickly collect all your belongings and muster all your strength and hurried to board it, but in a matter of seconds as soon as you arrive where the bus stops, without warning, the automatic doors snapped close right in your face barely inches away and the bus simply speed off leaving you in a lurch! Ye la... Kita je sorang yang terhegeh-hegeh macam ni.

Ireotge baraman bomyo honja!!!

Oh those poor souls! Some I know are still stuck - waiting at the same spot for the same bus to return. Some have given up all hope, few suffer great mental disturbance. A close friend landed in a mental institution and after he got the electric shock treatment and after all those years, he is still not all there - part of his memories now gone for good. Thank God for his very supporting wife (this is to you sis S Z for really taking good care of Bro K A!). Some choose to walk the lonely path of self medication. Ada yang tersalah langkah and instead become a drug dependent person! Some got scarred with inferiority complex issues or simply became allergic to all buses, Thank God for ESQ programme! May Allah have mercy on them. Amin!
So some of us simply choose to walk or ride a bicycle to and fro from KL to TTDI, like my dear brother. Macho habis wa cakap! Yeah we got no choice one... Alhamdulillah, still boleh jalan... kein problem...Sehr gut!! WALK! even though you find yourself walking or cycling alone. Walking or cycling is akin being out of love. They are brave souls. I just pity some sisters... ada ke patut depa put a label on them as golongan "Andalusia" (anak dara lanjut usia). Kecian!
Although walking or cycling... one can still choose any bus you want... Hey, who said that a bicycle can't be brought unto busses in KL? Boleh la... just make sure you buy a foldie. Lipat masuk bag - sure boleh one! Anyway, for the rest who couldn't afford another ride would just have to be content with the bus they rode on, ugly or not.
Preferably you would choose a bus you are already familiar with rather than gamble with a bus that is unfamiliar to you. Ya la... I learned that one a long time ago from my former boss - better the devil that you know than the one that you tarak ada idea langsung what they are capable of doing!
But then again, no risk, no pain, no gain.
And funny thing about life is that why the heck nowadays there are so many "new" buses, waiting and honking their horns at you. How sad! What is wrong with young people nowdays?
And (sambil tepuk dahi and geleng kepala) I know this one chap..... mana tak kenalnya, aku pernah jadi pengapit dia dulu... he now is a proud legal owner/licensee of (really no joke) three (3) buses!!! Rezeki masing-masing. Maka pengajarannya - bersyukurlah dengan apa yang kita ada.

Hati-hati - kes rompakan

Baru semalam penulis dikejutkan dengan berita seorang pelajar yang duduk berjiran dengan penulis (bangsa india) mati menggantung diri, pagi ini dapat pula email dari rakan setugas mengenai kes rompakan di Shah Alam. Berwaspadalah sentiasa dan ambil langkah keselamatan yang perlu.

Start email
************

Mlm td 3/4/12 kira – kira jam 9.00 mlm seorang staf Sirim nyaris2 menjadi mangsa pecah masuk kereta.Kejadian itu berlaku di Seksyen 8 (kedai Soto) ketika memesan burger yg terletak di bahu jalan yg tidak semena – mena seorang lelaki meluru masuk melalui pintu belakang kereta sambil menghunus pisau di leher staf tersebut. Perompak itu mengarahkan pasangan suami isteri itu meyerahkan bag duit/hp dan kereta di hidupkan menuju ke tempat yg diarahkan oleh perompak itu. Di dlm keadaan tergamam staf Sirim itu akur dgn kehendak perompak tersebut dan menyerahkan brg2 yg ada serta menghidupkan enjin. Kesilapan perompak tersebut yg menukar arah pisau dari tgn kiri ke tgn kanan telah memberi peluang kepada staf tersebut utk berlawan. Berlaku pergelutan dan isteri staf tersebut cuba meminta pertolongan dgn keluar dari kereta dgn harapan pelanggan yg berada di sekitar kedai runcit berhampiran memberi bantuan. Org ramai yg berada di kawasan sekitar tidak mengambil peduli kerana menyangka pergaduhan itu adalah masalah suami isteri. Setelah di beri tentangan hebat oleh staf tersebut perompak terbabit akhirnya beralah dgn memecut lari dgn kereta di mana kawannya sudah siap sedia menunggu.

Pengajaran:

1)Kunci kereta walaupun org ramai di sekeliling; dan

2) Jelaskan pertolongan apa yg minta cth “Tolong saya di rompak ".

Wednesday, April 04, 2012

Perodua Lagenda

Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya, pemilik kancil tu sedang berjalan ke hulu kehilir cuba menahan kereta supaya membantu.tidak ada sebuah kereta pun berhenti.tiba-tiba datangla sebuah kereta evo 7 berhenti di sebelah kancil tadi.

"ada apa nie pakcik, kereta rosak ke?"tanya pemuda berusia dalam lingkungan 20an.

"a'ha rosak... bateri kong gamaknya takleh hidup engin"jawap pakcik tu.

"ok, cam nie, saya ada cable nanti saya ikat kat kereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol"mamat nie bagi idea.

"worrait gak tu...",tapi....nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam"

"ok pakcik"..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye. dia pun jalanla..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit, apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu. Mamat tu pun slowkan balik..

Tiba-tiba ada sebuah ferrari datang dari belakang dan press minyak kat mamat evo7. Apa lagi, jiwa muda patang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar ferrari nie...lupa la pulak dia dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia.

Orang tua tu punya la hangin satu badan, dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak. Mamat evo7 tu dah tak sedar dah angin punya pasal. Kebetulan polis ada buat speed trap kat bawah jambatan. Vrooommm......bedesup peginye... ini dah lebih speed limit nie...kate polis nie..cecah 250kmj memasing nie... dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie...

"over..over, ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju, sebuah ferrari ,sebuah evo7 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye........sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo7 tu...dan bagi hon dan hi beam nak potong!!!"

Issues with Metformin for diabetes

Metformin has been linked to B12 deficiencies (it blocks B12 absorption in some people). B12 deficiencies can result in a whole host of health problems including constipation. Since the first rule of thumb is to do no harm, the first step is to check with your physician to see what he/she recommends. If the answer you receive has failed to resolve your problem, try supplementing with a sub-lingual form of B12 (methylcobalamin) because of its superior absorption. Dosage is one tablet dissolved under the tongue up to three times a day. B12 is a water-soluble vitamin and any excess will be excreted in the urine so there's virtually no risk of an overdose. A good fiber supplement to your diet would include insoluble fiber such as Metamucil at least twice a day with meals.

*******

Metformin may reduce serum folic acid and vitamin B12 levels. These changes can lead to hyperhomocysteinemia, adding to the risk of cardiovascular disease in people with diabetes. There are also rare reports of megaloblastic anemia in people who have taken metformin for five years or more. Reduced serum levels of vitamin B12 occur in up to 30% of people taking metformin chronically. However, clinically significant deficiency is not likely to develop if dietary intake of vitamin B12 is adequate. Deficiency can be corrected with vitamin B12 supplements even if metformin is continued. The metformin-induced malabsorption of vitamin B12 is reversible by oral calcium supplementation.The general clinical significance of metformin upon B12 levels is as yet unknown.

***********

Hyperhomocysteinemia
or hyperhomocysteinaemia is a medical condition characterized by an abnormally large level of homocysteine in the blood. Hyperhomocysteinemia is a disease which increases risk of other artery or vein diseases. As a consequence of the biochemical reactions in which homocysteine is involved, deficiencies of the vitamins pyridoxine (B6), folic acid (B9), or B12 can lead to high homocysteine levels. Supplementation with pyridoxine, folic acid, B12, or trimethylglycine (betaine) reduces the concentration of homocysteine in the bloodstream.

Vitamin B could be easily sourced from liver, fish, meat, eggs and.... Marmite!!!