Friday, March 30, 2012

Bimbang

Aku bimbang ..sangat bimbang ..
Bagaimana kalau besok..aku mati mendadak?

Sembahyangku masih banyak..yang belum terqada'
Ingin membayar puasa yang tertinggal..masih belum aku bertindak

Hutangku masih berlambak-lambak.

Finance kereta belum lagi lunas tertunai

Hutang bank rumahku masih belum selesai

Kewajipanku sebagai ayah masih banyak yang terbengkalai.

Aku bimbang..sangat bimbang..
Apakah aku akan diberi VIP Welcome di alam barzakh

oleh Munkar dan Nankir dengan senyuman bermanis wajah

Atau ................. apakah aku akan dibelasah

oleh samseng-samseng alam barzakh ?

Apakah aku dapat menahan sakit dan perit

Bila ular kubur datang menggigit

Kerana sembahyangku yang amat sedikit.

Aku bimbang..sangat bimbang..
Maghrib masuk..ayah ke surau menyembah Allah

Aku ke stadium bola..menonton Selangor lawan Kedah

Ayah bertasbih, bertahmid..berzikir memuji Tuhan

Aku terjerit..bertepuk-tangan..menyokong pasukan.

Ayah menggunakan masa mencari redhaan Tuhan

Tapi aku masih berpoya-poya seperti syaitan.

Kalaulah besok subuh Izrail datang bertandang

Bagaimanakah nasibku..setelah dunia ini aku tinggalkan?

Aku bimbang..very bimbang..imanku masih terombang-ombang
Ketika aku di dalam kubur..adakah ada orang yang akan mendo'akan ?

Siapa akan menyedekahkan bacaan Yasin dan surah-surah Al-Qur'an

Buat meredakan siksa kubur yang datang tanpa kasihan

Nasibku di bawah tanah..adakah siapa yang akan mengenangkan ?

Hilang aku dari pandangan..hilanglah aku dalam kenangan.

Jadi..kenapa aku kurang berusaha menyiapkan bekalan
?

Aku bimbang..sangat bimbang..amal ibadahku sangat berkurang !
... taubatlah dari sekarang
Tinggalkanlah padang bola..dan pergi ke mesjid seperti orang

Qada'lah sembahyangmu yang tertinggal, bayarlah puasamu

Berhentilah menjadi sahabat syaitan

Agar hidupmu mendapat keredhaan

Sebelum engkau wajib kembali kepada Tuhan.

No comments: