Monday, February 27, 2012

Planning to fail

Dear XYZ,

I am just doing my job to protect the interest of [ the company/your personal interest]. Kindly get your facts right.

If you are not happy that you project or your plan [nak kawin lagi/ nak bercerai/ nak dapatkan hak penjagaan anak dari ex husband or ex-wife/ beli rumah baru dll] got stalled or cancelled due to my "stupid" comments (which were made due to your miscalculations/misjudgement and business plans that went haywire, does not make any sense at all) by all means, please make a complaint in writing to the [CEO/mak ayah awak/boss dll], ASAP! (If I am still in practice, anda boleh komplen pada Majlis Peguam untuk kenakan tindakan disiplin kepada saya). Tak sabar rasanya nak mengetahui justifikasi komplen anda semua or you can always appoint some other lawyer to handle your case. In this case saya tak terkilan pun sebab memang saya tak caj awak satu duit pun dan saya tak mahu pun duit awak. Semua ini adalah friendly advise secara sukarela dan ikhlas sebagai amal jariah bekalan saya kelak (bukan bekalan untuk awak). Saya tolong awak bukan sebab awak ni lawa, cun, single/janda and available atau sebab awak pernah menolong saya masa saya susah dulu.

Dengan jujur saya katakan, let us just think clearly and objectively - plan our work and work out our plan. It is just plain simple, really. If we don't follow our plan, we are really planning to fail.

I have done my part. We are in one team, now it is really all up to you.
Sekiranya anda tidak mempedulikan kata-kata saya dan tetap mahu meneruskan dengan rancangan anda, ianya adalah atas risiko anda sendiri. Saya tak marah dan tetap akan memaafkan anda (mungkin berasa sedih kalau ianya kes personal atau ianya melibatkan saya). Tapi anda tak boleh salahkan saya, sekiranya apa-apa kejadian yang tak diingini berlaku kelak. Tidak, saya tak pernah paksa anda semua ikut nasihat saya. Itu semua adalah pilihan hati anda sendiri. Kalau pada hemat anda apa yang saya katakan mengarut, bakulsampahkan sahaja. Saya pun hanya manusia biasa. Percayalah, esok-esok, anda semua akan cari saya untuk memohon maaf.... dan saya akan sentiasa berdoa anda semua akan sedar suatu hari nanti. Janganlah berasa malu pada saya.

[untuk problem melibatkan syarikat]
Er... jangan marah ye, saya nak bertanyakan anda semua satu soalan. Senang je, maaf, soalan dia macam soalan bodoh. Pasti anda semua boleh menjawabnya. Bukan trick question atau teka-teki budak-budak.


Q: Anda berkerja dan dibayar gaji oleh syarikat kita inikah atau syarikat yang awak dok lobi-lobi tu yang bayar gaji awak semua?

Jawablah pertanyaan ini dengan jujur dan ikhlas and remember, please do your job properly. Maju atau mundur syarikat kita atau diri kita sendiri adalah pilihan kita sendiri.

No comments: