Thursday, March 18, 2010

Iktibar dari Rama-Rama

Suatu hari, seseorang saintis membuat kajian ke atas kitar hayat rama-rama. Semasa kajian awal dibuat dia mengkaji dan memerhatikan seekor rama-rama yang sedang muncul keluar dari lubang kepompong yang kecil. Saintis tersebut duduk dan memerhatikan rama-rama itu berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memaksakan dirinya melalul lubang kecil itu. Kemudian rama-rama itu seakan-akan berhenti membuat kemajuan. Kelihatannya ia telah berusaha semampunya dan ia tidak boleh pergi lebih jauh lagi. Atas perasaan belas kasihan, saintis tersebut memutuskan untuk membantu dengan mengambil sebuah gunting dan dengan berhati-hati memotong sisa yang mengekang rama-rama tersebut daripada keluar daripada kepompong itu.

Dengan bantuan saintis tersebut, rama-rama itu dapat keluar dengan mudahnya. Namun, ia mempunyai bentuk badan yang tidak normal - tubuh kembung dan kepaknya berkerut-kerut. Saintis tersebut terus melanjutkan pemerhatiannya kerana dia amat berharap dapat menyaksikan saat kepak-kepak sirama-rama itu mekar dan berkembang, mengepakkan sayapnya dan berupaya terbang. Namun, semuanya tidak terjadi. Rama-rama itu menghabiskan sisa hidupnya hanya dengan merangkak di sekeliling tumbuhan dengan tubuh kembung dan kepak yang tetap berkerut. Ia tidak mungkin boleh terbang untuk mendapatkan makanannya.

Ternyata, yang tidak difahami daripada kebaikan dan tergesa-gesanya saintis tersebut ialah, bahawa sisa kepompong yang menghalang perjuangannya untuk keluar sebenarnya amat diperlukan untuk menyediakan rama-rama tersebut untuk menempuhi peringkat kehidupan selanjutnya. Itu adalah proses yang rama-rama perlu lalui iaitu menempuh lubang kecil tersebut sebagai jalan yang telah ditentukan Allah yang Maha Pencipta bagi memaksa cairan daripada tubuh sirama-rama masuk ke dalam kepak-kepaknya, untuk menambah kekuatan pada sayap-sayapnya agar ia berupaya terbang apabila ia memperolehi kebebasan daripada kepompong tersebut.

Kadangkala, kita perlukan cabaran dan kesukaran dalam hidup kita. Sekiranya Allah membiarkan kita hidup tanpa kesusahan dan cabaran, ia mungkin boleh melumpuhkan kita. Kita mungkin tidak sekuat dan setabah seperti sekarang. Kita juga mungkin langsung tidak berupaya untuk dapat “terbang” untuk selama-lamanya.
  • Saya memohon kekuatan…dan Allah memberi saya kesulitan-kesulitan untuk menjadikan saya kuat.
  • Saya memohon kebijaksanaan fikiran... dan Allah memberikan saya persoalan-persoalan untuk diselesaikan.
  • Saya memohon kemakmuran dan rezeki yang halal... dan Allah memberikan saya akal fikiran dan tenaga untuk bekerja.
  • Saya memohon keteguhan hati... dan Allah memberikan saya bahaya untuk diatasi.
  • Saya memohon kebahagiaan dan cinta kasih...dan Allah memberikan kesedihan demi kesedihan untuk dilalui.
  • Saya memohon cinta... dan Allah memberi saya orang-orang bemasalah untuk dibantu.
  • Saya memohon kemurahan dan kebaikan hati.... dan Allah memberi saya kesempatan dan peluang dalam menjalani kehidupan.
  • Saya memohon kesabaran dan ketabahan… dan Allah memberikan saya ingatan dan kesakitan untuk diinsafi.
  • Saya tidak memperolehi yang saya inginkan - saya memperolehi apa yang saya perlukan.

1 comment:

syida said...

Sy mohon share kisah ni ya...terima kasih