Thursday, September 10, 2009

Planning a trip to Sumatra Barat


We are planning a trip to Sumatera Barat. Ustaz Firdaus Sulaiman, tunangan Maya, juga telah mengesahkan kesediaannya untuk menerima keluarga kita sebagai tetamu berkunjung ke rumahnya (di Pariaman, kira-kira 30 minit jauhnya dari Bandaraya Udara (Bandara) Minagkabau.

Sesiapa ahli keluarga yang berminat nak ikut trip ni adalah dialu-alukan.  Pada cuti CNY awal tahun ini kami sekeluarga dan keluarga member sekolah 3 beranak datang mengiringi kami pulang ke kampung di Bukittinggi... apa komen depa... ala.. nak datang lagi... best, tak sempat nak jalan semua tempat.. all because depa kena "culture shock" & terkial-kial dengan tukaran duit rupiah yang beribu-ribu tu... dah murah gile pun nak tawar-tawar lagi... or takut nak beli sebab merasakan barang yang dijual tu mahal (walaupun telah diberitahu, kat tempat lain tak dapat harga camni).

Itinery trip secara ringkasnya adalah seperti berikut.

1. Taaruf menziarahi keluaga Neny (nenek) di Bukittinggi, Bandar Wisata.
-trip to Air Panas Solok (melalui Danau Singkarak)
-shopping di Pasar Atas. Pasar Bawah, Pasar Aur Kuning (wholesale area) & Padai sikek
- melawat Ngarai Sianok

2. Taaruf menziarahi keluarga Ustaz Firdaus Sulaiman di Pariaman, Padang.

3. Lawatan ke Rao (3 jam perjalanan menaiki bas dari Padang) menjejaki tanah leluhur. (nak kena discuss ni)

Tiket AirAsia untuk keluarga saya telah pun dibeli.

Tarikh Penerbangan : 12 Feb 2010 berlepas dari LCCT 7.50 pagi
tiba di Bandara Minangkabau 8.00 pagi Waktu Indonesia Barat (WIB).Penerbangan Pulang 21 Feb 2010 jam 8.30 pagi (WIB)

Tarikh tersebut dipilih kerana coincide dengan Chinese New Year (cuti sambung2 dgn cuti perayaan). Kalau anda merasakan trip yang dicadangkan terlalu lama, takde masalah, anda boleh memilih untuk pulang lebih awal.

Tempat tinggal boleh diuruskan. Transport adalah dengan bas.

Kos terbabit kalau kita pi ramai2 lebih menjimatkan.(yg takleh ikut, neny (yg by that time mungkin dah tak larat nak jalan2) & Bibik).

Kalau nak ikut serta pls discuss disini - supaya saya tak perlu mengulang maklumat yang sama kepada semua orang yang ramai akan bertanya sebab sama ada anda ikut serta atau tidak, saya & keluarga tetap akan pergi. Maklumat tambahan akan dimaklumkan dari masa ke semasa.

No comments: