Wednesday, September 16, 2009

On Micro Hydro Project


Alhamdullillah, finally, all the hard work and personal initiatives has paid off! I am very proud of this project and it had earned me praises masa promotion interview pagi tadi. Doakanlah aku dapat post tu ye..

Terima kasih yang tidak terhingga kepada famili Uda Ir dan Kak Imas yang bertungkus-lumus dalam memberikan bantuan dan membenarkan kami suami isteri untuk melawat HQ Cihanjuang di Bandung (jadi semacam lawatan kerja la pulak, walaupun sebenarnya ianya lebih kepada lawatan jalan-jalan nak pi shopping). Tak lupa juga kepada adik Bandung (Nucha Ucha) yang menolong dari jauh melalui email & Facebook... Moh le datang ke Malaysia,  ngak jauh sih..kalau abg mie dapat naik pangkat, kita jalan-jalan  dgn Jamilah, Husna & Sakinah pi ke Langkawi.. 

My CEO was very pleased with the outcome of the discussions and the potential income that could be generated. Imagine all the houses deep in the jungles could harness hydro power cheaply.. tak payah bergantung kepada generator yg menggunakan hydrocarbons...  tak perlu buat empangan besar yang menenggelamkan hutan dan menganggu kestabilan ekologi...

kids yang tinggal dipendalaman Sabah & Sarawak tidak perlu bergelap dan boleh berpeluang untuk belajar di waktu malam dan kegiatan ekonomi dapat dilaksanakan dengan kuasa letrik hidro yang dijana sendiri pada kos yang murah melalui penjana elektrik mudahalih micro hydro yang ultra portable... (sebesar teko aje).
 
Ultra portable micro hydro generator set. Yang ini berupaya menjana 100watt.
 

Myself and Pak Hamoko with a micro hydro generator with the capacity of 600 watt.
Empangan air yang diperlukan hanyalah sebesar bath tub aje!
Open flume hydro generator set.. yang ini power outputnya besar dan sesuai untuk keperluan indusri kampung. It can run 24/7 with minimum downtime. Kalaupun ada maintenence hanyalah kerja-kerja perlinciran & adjust getah je..
Di lokasi fabrikasi micro hydro 600 watt... bilah propeller as compared to my wife's delicate hand.

Mudah-mudahan monopoli  TNB dan angkatan sekutunya dapat dipecahkan... bila orang ramai dan kawasan perindustrian boleh menjana letrik sendiri terbukalah peluang agar tarif letrik (bagi mereka yang mendapatkan bekalan letrik melalui grid) dapat dikurangkan.


Kalian doakanlah ini akan terjadi, Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments: