Wednesday, September 30, 2009

Menyambung tali persaudaraan


Diriwayatkan dari Abdurrahman, ia berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda "Allah Tabaraka Wa Taala berfirman. 'Akulah Allah, Aku Maha Penyayang (ar-Rahman), aku telah menciptakan rahim, aku keluarkan (jadikan) ia dari nama Ku. Barangsiapa yang  menyambungkannya, tentu Aku menyambungnya, dan barangsiapa yang memutuskannya (memutuskan hubungan kekeluargaan), maka Aku akan memutuskan hubungan dengannya." (Hadis diriwayatkan oleh Tarmizi). 






Demo Kuntau Lintau oleh Abg Azmi
Ada beberapa hamba Allah yang diberi cahaya pada hari kiamat. Mereka bukan nabi dan bukan orang yang mati syahid. Seorang sahabat bertanya, "Siapakah mereka itu ya rasul Allah?" Nabi menjawab, "Merekalah orang-orang yang saling mengasihi kerana Allah semata-mata."

Kaum muslimin perlu saling menasihati di antara mereka bagaikan satu tubuh, apabila sebabagian tubuh itu sakit, rasa sakit itu menjalar ke bahagian-bahagian lain sehingga tubuh itu tidak dapat tidur sehingga kesakitan itu hilang.

"Allah suka pada siapa yang mendamaikan orang yang bersengketa dan amal yang paling mulia daripada puasa, sembahyang dan sedekah adalah mendamaikan mereka yang bersengketa." Ini bukan perkara mudah - kita perlu tetap mencuba dan melakukannya dengan berlandaskan pada semangat cinta dan kasih sayang. Kita juga perlu yakin, hubungan yang retak boleh diperbaiki.

Allah mengingatkan perkara ini dalam hadis qudsi berikut, "Di manakah orang yang dahulu berkasih sayang kerana aku, demi kemuliaan dan kebesaranku. Pada hari ini aku menaungi mereka di bawah naunganku pada hari tidak ada naungan lain kecuali naunganku."


Begitulah berakhirnya jurus "membalikkan awan & menurunkan hujan" ... sudahnya main pukul dalam je.. senang cerita.

No comments: