Popular Posts

Thursday, August 27, 2009

Ketam Melayu & Ketam Cina

Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam.

Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina: Ada...ada...lu mau ketam cina ka ketam melayu?

Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup...ketam cina....... sana dalam bekas tak ada tutup...ketam melayu la....

Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup.. ketam melayu apek tak kasi tutup?

Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar...yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?

Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi...jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar...yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina.

Hakikatnya, jika orang cina berniaga....cina lain tak kacau...dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya. Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agar berjaya jugak.

Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, dia mahu dia sorang aje boleh berjaya. Orang lain jangan.

Itulah hakikatnya daripada dulu sampai sekarang... tak ubah2. Semoga kebanyakan kita akan berubah untuk memajukan bangsa sendiri.Selagi ada perasaan hasad dengki tu selagi tu Melayu tak boleh maju dan membangun dan selagi itu jugak Melayu akan ditindas oleh bangsa asing tapi jangan salahkan mereka tapi salahkanlah diri sendiri dan cuba memperbaiki semula apa yg tak betul.

Salah siapa?

1 comment:

Anonymous said...

Salah Ketam.