Popular Posts

Friday, April 10, 2009

Tahniah kepada YB Nga Kor Ming

Tahniah kepada YB Nga Kor Ming yang (dengan susah payah) berusaha untuk memahami Al Quran!

Semasa di menuntut di universiti dulu, saya pernah berkesempatan mengikuti kursus perbandingan Agama dan mempelajari agama Hindu, Buddha, Sikh, kristian, Yahudi, Taoism dll. Saya rasa tak ada masalah dengannya dan permah membawa balik ke rumah beberapa buah buku termasuk bermacam-macam versi Bible. Pengetahuan yang diperolehi membuka mata dan memudahkan pemahaman mengenai asal usul agama-agama tersebut, cara mereka beribadat dan memudahkan interaksi antara kaum masyarakat lain yang berlainan agama dengan Islam.

Dalam apa hal sekalipun, KEBENARAN akan terpancar jua selagi mana kita dapat menggunakan akal fikiran yang dikurniakan dari PENCIPTA SELURUH ALAM. Kalau ada salah tanggapan sekalipun, ianya boleh diperbetulkan melalui perbincangan, dari perbincangan barulah datang kefahaman. Masalah salah faham inilah yang perlu ditangani dengan bijaksana. Malang sekali kerana seringkali terjadi ada pihak pihak suka memecahbelahkan dan menakut-nakutkan umat manusia untuk mendekati KEBENARAN seolah-oleh mereka ini sahaja yang berhak ke atas Ilmu Allah. Hanya mereka ini sahajakah yang dirahmati Allah? Kaum lain tak dapat peluang & tak layak menerima rahmat inikah? Inilah menyebabkan orang lain memandang serong kepada Islam - maklumat yang tidak tepat yang diberikan.

Kenapa? Takut / malu kelak akan lahir masyarakat bukan Islam yang berpengetahuan mengenai Islam seperti YB Nga Kor Ming dapat menghidu bahawa mereka ini yang mengaku Islam tidak mengamalkan Islam yang sebenarnya?

Kalau tau erti malu, pulanglah ke pangkal jalan, bertaubat dan bertakwalah kepada Allah.